Trafikanalys, myndigheten som sammanställer transportstatistik, visar att punktlighetsresultatet för tågtrafiken i maj är det lägsta sedan januari 2013. Vilket är så länge som Trafikverket har data.
Ett tåg räknas som punktligt när det kommer till slutstationen senaste fem minuter efter tidtabell, men även inställda tåg räknas in. I hela landet var 85,2 procent av alla persontåg i tid, men för de tåg som passerade regionsgränsen och var långdistanståg hann bara 63,2 procent i tid till stationen.
Tågen till Skövde som följde tidtabell var 67,7 procent, till Alingsås kom 70,8 procent i tid och till Göteborg central var siffran 79,9 procent.
Trafikverket: Snabba väderomslaget del av problemet
Trafikverket menar att en stor del av anledningen till de dåliga siffrorna beror på vädret – där en lång snörik vinter snabbt byttes till värmerekord.
– Vi har haft en väldigt varm månad som orsakat väldigt mycket fel i vår anläggning, däribland solkurvor och andra fel som stört väldigt mycket. Men det har också varit flera större jobb som påverkat trafiken i viss mån, säger Christer Ahlin, Trafikverkets enhetschef för underhållet i väst.
Men järnvägens underhåll är också eftersatt, något man arbetar för att komma i kapp med.
– Vi gör mycket satsningar just nu och jobbar mycket och hårt för att få en robustare järnväg, det är ett arbete som pågått en tid och kommer fortsätta hålla på några år till.
Sämsta dagen levererade elfel, växelfel och spårfel
Den 14 maj var sämsta enskilda dagen för järnvägen, då anlände 73 procent av alla tåg i landet i tid och det märktes även i Västra Götalands regionen.
Mellan Alingsås och Vårgårda strandsattes 100-tal resenärer när det blev ett så kallat elfel. I Flen var det i stället växelfel som var problemet – det stoppade tågen mellan Stockholm och Göteborg.
I Mölndal var det spårfelet som slog till – förutom förseningar ställde det in tågen mellan Kungsbacka och Göteborg.