Hör forskarna om deras rapport i klippet ovan
2020 beslutade Trollhättan att stänga två skolor i det utsatta området Kronogården och i stället bussa 270 elever till fem andra skolor. Politikernas förhoppning var att var att höja betygen och minska segregationen i skolan.
På tisdagen presenterades en forskningsrapport från Högskolan Väst om hur elever, lärare och rektorer upplevt förändringen. Forskarna har inte undersökt betygen, utan fokuserat på förutsättningar som kan leda till ökade resultat, som kamrateffekter och trygghet.
”Ur ett inkluderingsperspektiv så är det en framgång”
Resultat beskrivs som övervägande positivt.
– Det största vi ser är att det har skapat väldigt många nya vänskapsrelationer, som också ger andra perspektiv. Så utifrån ett inkluderings- och integrationsperspektiv är det ju en framgång. Sedan har vi också träffat elever som inte upplever det så.
Projektet har mött kritik för att ge barnen ansvaret att lösa bristande integration, vad tänker du om det?
– Det är elever som har nämnt den oron till oss, men nu när vi har varit ute på skolorna efteråt så ser vi mycket mindre av den oron, säger Ylva Svensson.
Oro var befogad
Skolpersonalens arbete med inkludering och att anpassa undervisningen beskrivs som utvecklande men också utmanande.
Från elevhåll ges också både ris och ros. En majoritet av eleverna känner trygghet och och tillit till lärare, men flera elever som bytt skola har tyckt skolarbetet varit svårt.
– Oron inför skolstängningarna visade sig till viss del befogad då elever som bytt skola i högre grad upplever sig orättvist behandlade på grund av sin bakgrund på sina nya skolor, säger Ylva Svensson.
Liknande försök med att flytta elever gjordes bland annat från Rosengårdsskolan i Malmö 2013 och från Vivallaskolan i Örebro 2017, med olika resultat. Tidigare forskning visar att skolstängningar oftast inte påverkar elevernas resultat, men i Malmö höjdes elevernas betyg.