Förskolebarn med förskollärare. På förskolan Eriksbo Östergärde i nordöstra Göteborg används den australiska läsmetoden Reading to learn – och metoden har både ökat barnens ordförråd och läslust.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här testar Verena, Elin och Daniel den australiska läsmetoden som ökat barnens ordförråd och läslust. Följ med till förskolan Eriksbo Östergärde, i videon. Foto: SVT

Förskolans knep som ökade barnens ordförråd – och läslust

Uppdaterad
Publicerad

Större ordförråd och ökad läslust. Det är effekten av en australisk läsmetod på förskolan Eriksbo Östergärde i Göteborg, där de flesta barnen har andra förstaspråk än svenska.

– Vi behöver jobba mer med svenskan här. Barnen har lärt sig fler ord, och det har stärkt deras självförtroende, säger Anna Rundström, förskollärare.

Förskolornas arbete med språkutveckling i svenska ska stärkas, framför allt när det gäller nyanlända. Det enligt en ny lag som börjar användas nu på höstterminen.

I Göteborg arbetar man sedan tidigare med att utbilda personal om den australiska läsmetoden Reading to learn, som utvecklats för att minska socioekonomiska skillnader i barns språkutveckling.

– Man förbereder barnen tydligare för att de ska förstå vad läsning är, och på så vis läggs en grund för att lyckas bättre i skolan, säger Pernilla Andersson Varga, som arbetar med Reading to learn-fortbildningen vid Göteborgs stads Center för skolutveckling och som även undervisar om pedagogiken som lektor vid Göteborgs universitet.

Intresset ökar

Sedan 2013 utbildas skolpersonal och i år är tredje året som man också utbildar förskolepersonal.

– Intresset är större än tidigare år, och det är absolut störst intresse från personal från förskola och lågstadiet, säger Pernilla Andersson Varga.

”Vill ge barnen svenska för framtiden”

På förskolan Eriksbo Östergärde i nordöstra Göteborg har de flesta barnen andra förstaspråk än svenska. Här har personalen gått utbildningen om metoden och sedan själva mejslat ut ett sätt att jobba med den. Nu har man använt metoden i 1,5 år – och här ser man stora effekter.

Vad ser du för risker om man inte jobbar så här aktivt med språket?

– Risken är att vi får vuxna som inte kan tillräckligt god svenska. Det här är något som vi kan och vill ge barnen för framtiden, säger Anna Rundström, förskollärare.

I klippet: Se när 5-åringarna Iman, Elin och Daniel använder metoden som både fyllt på ordförråden och ökat läslusten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.