Förskolornas arbete med språkutveckling i svenska ska stärkas, framför allt när det gäller nyanlända. Det enligt en ny lag som börjar användas nu på höstterminen.
I Göteborg arbetar man sedan tidigare med att utbilda personal om den australiska läsmetoden Reading to learn, som utvecklats för att minska socioekonomiska skillnader i barns språkutveckling.
– Man förbereder barnen tydligare för att de ska förstå vad läsning är, och på så vis läggs en grund för att lyckas bättre i skolan, säger Pernilla Andersson Varga, som arbetar med Reading to learn-fortbildningen vid Göteborgs stads Center för skolutveckling och som även undervisar om pedagogiken som lektor vid Göteborgs universitet.
Intresset ökar
Sedan 2013 utbildas skolpersonal och i år är tredje året som man också utbildar förskolepersonal.
– Intresset är större än tidigare år, och det är absolut störst intresse från personal från förskola och lågstadiet, säger Pernilla Andersson Varga.
”Vill ge barnen svenska för framtiden”
På förskolan Eriksbo Östergärde i nordöstra Göteborg har de flesta barnen andra förstaspråk än svenska. Här har personalen gått utbildningen om metoden och sedan själva mejslat ut ett sätt att jobba med den. Nu har man använt metoden i 1,5 år – och här ser man stora effekter.
Vad ser du för risker om man inte jobbar så här aktivt med språket?
– Risken är att vi får vuxna som inte kan tillräckligt god svenska. Det här är något som vi kan och vill ge barnen för framtiden, säger Anna Rundström, förskollärare.
I klippet: Se när 5-åringarna Iman, Elin och Daniel använder metoden som både fyllt på ordförråden och ökat läslusten.