Det är lokaltidningen Göteborg Direkt som berättar om förslaget på en dubbelriktad cykelbana som nu irriterar polisen.
– Vi kan inte strypa flödet på bron ytterligare, det är så mycket trafik och vi riskerar att få köer ner mot Nils Ericsonplatsen. När det byggs så mycket måste vi kunna ha öppet, säger trafikpolisen Karl-Evert Berglind till tidningen.
En annan som är irriterad på förslaget är kommunalrådet Jonas Ransgård (M).
– Jag tycker det är helt galet. Jag trodde det var ett skämt, säger han och fortsätter:
– Vi har stor brist på förbindelser över och under älven. Att då spärra av ett körfält på Götaälvbron för att folk ska få stå och titta på brobygget, det har jag svårt att förstå. Trafikkontorets uppgift är att främja framkomlighet, och inte skapa hinder, säger han.
Konflikter mellan cyklister och gående
Men trafikkontorets projektchef för Hisingsbron Carl-Anton Holmgren står på sig. Och får de igenom sitt förslag kan ett körfält i norrgående riktning försvinna – för att i stället ge plats för de som i lugn och ro vill ta del av utsikten över det omfattande bygget.
– Som situationen är där nu så uppstår lätt konflikter mellan gående och cyklister och det behövs en bättre lösning ur trafiksäkerhetssynpunkt. Under nästa år hoppas vi komma igång, säger han till Göteborg Direkt.
Jonas Ransgård förstår att det kan uppkomma konflikter mellan olika trafikslag, men tycker inte stängning av ett körfält är en bra lösning. Istället har han ett eget förslag på lösning.
– Jag tänker att man skulle kunna ha cykeltrafiken på västra sidan av bron och därmed ge tillfälle för de som vill titta på brobygget att kunna göra det på östra sidan, säger han.