Under lördagsmorgonen sjösattes det första tunnelelementet av Marieholmstunneln.
Trafikverket kallar sjösättningen för en milstolpe och säger att ett sådant här projekt endast färdigställs en gång om året i hela världen.
Delen som sjösätts idag är en av tre delar och väger 25 000 ton, är 100 meter lång och 10 meter hög. Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att tunneln byggs på land och delarna sedan bogseras ut i vattnet och sänks ner.
Marieholmstunneln är en del av det Västsvenska paketet
Fakta Marieholmstunneln
Marieholmstunneln som byggs under Göta älv ska ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet. Tunneln byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln, blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i vardera riktning. Hastigheten genom tunneln är planerad till 70 km i timmen.