Rickard Carlsson, pilot och flyglärare och reporter Martin Grill tog en premiärtur med Sveriges första elflygplan. Foto: SVT

Första svenska elflygplanet är i luften

Uppdaterad
Publicerad

Elbilar och elcyklar har redan blivit vardag. Men att kunna flyga på el kan för många vara svårt att tro på. Men i helgen visades Sveriges första elflygplan upp för media. – Det här är början på något mycket stort, säger Rickard Carlsson, pilot och flyglärare. – Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tänka att det skulle bli elflyg så här snart i Sverige.

 – Det är många som inte tror att det går, men du märkte ju själv att det gick bra? säger Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben i Göteborg.

Det finns bara två elflygplan i Europa som är typcertifierade av den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa. Planet som är byggt i Slovenien väger mindre en halvt ton och då är en tredjedel av vikten två batterier. Varav ett i reserv. Flygtiden är en halvtimme. Nu är det på plats för att stanna på Aeroklubben på Säve flygplats i Göteborg.

– Jag är övertygad om att vi kommer att skaffa fler, säger Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben i Göteborg.

Planet är helt koldioxidneutralt och laddas med ström från en solcellspark på flygplatsen. Det är tänkt att användas som ett skolflygplan, men några långturer blir det inte tal om. En halvtimma i luften, sedan är det dags att ladda. Planet har två batterier och kan teoretiskt räcka i en timme. Men för att ha säkerhetsmarginaler är tanken att bara kraften från ett batteri ska användas, det andra är reserv.

Elflygplanet Pipistrel Velis Electro

– Byggt i Slovenien

– Typgodkänd av europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA

– Batterierna laddas med en laddare kopplat till trefasuttag 400 volt

– Drivs med två batterier, ett bakom propellern och ett bakom sittplatserna

– Skolflygplan som kommer att användas huvudsakligen för att öva start och landning

– Marschfart 167 km/h

– Max flygtid 50 minuter inklusive reserv

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.