Ungdomar som sitter bakom en greenscreen med mikrofoner och spelar in ett poddavsnitt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Hellre att du är här och gör något vettigt av din tid” – hör ungdomarna berätta om fritidsgårdens podcaststudio där ungdomarna får diskutera ämnen som de upplever är viktiga. Foto: Dalmar Namazi/SVT

Fritidsgården satsar på podcast för att nå ut till fler ungdomar

Publicerad

På mötesplatsen Radar i Kortedala har personalen under flera års tid satsat på att utveckla deras roll på nätet, bland annat genom en podd där ungdomar får diskutera ämnen som berör dem.

– Genom att vara på de digitala arenorna där våra ungdomar befinner sig, blir det lättare för ungdomar att se och nå oss, säger fritidsledaren Obed Chavez Cuero.

På fritidsgården Radar har personal under flera års tid satsat på att utveckla deras roll på nätet.

Under coronapandemin livestreamade gården dataspelsturneringar – vilket gjorde det lättare för ungdomar att umgås hemifrån.

På senare år har personalen satsat på en poddstudio där ungdomarna får diskutera ämnen som de upplever är viktiga.

– Hellre att du är här och gör något vettigt av din tid än att du ska gå ut på gatan och göra dumheter, säger en av ungdomarna på gården, Samet Glogov.

Se varningstecken mycket tidigare

Fritidsgården lyfter också vikten av att kunna använda vissa sociala medier för att identifiera influensers som sprider destruktiva budskap. Ett exempel som lyfts flera gånger av fritidsledarna är Andrew Tate.

– Vi kan som ledare se varningstecken mycket tidigare med hjälp av att ha våra ögon och öron där, säger fritidsledaren Obed Chavez Cuero.

Men arbetet i sociala medier kompliceras av stadens restriktiva regler där personal förbjuds använda vissa appar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.