Foto: SVT

Genomlysning klar för Intraservice

Uppdaterad
Publicerad

Krångligt språk, men tydliga slutsatser. Ledningen på Intraservice i Göteborgs stad fungerade mycket dåligt på flera sätt. Det slår nu revisionsbyrån BDO fast i en granskning efter höstens skandaler på förvaltningen.

– Rapporten känns som ett kvitto att vi är på rätt väg, säger Håkan Sundkvist, tillförordnad förvaltningschef på Intraservice, i ett pressmeddelande.

När stadsrevisionen i höstas riktade stenhård kritik mot förvaltningen Intraservice beställde den dåvarande politiska ledningen en rejäl granskning av verksamheten. I den framkommer nu bland annat att vem som haft vilka roller och vilket ansvar i förvaltningen varit oklart. En majoritet uppger att de inte är säkra på vad nämnden har för uppdrag.

Den nya ledningen på Intraservice tycker att man redan kommit en bit på vägen i att förbättra hur förvaltningen leds.

Kritik mot Intraservice

Jag tycker att genomlysningen är väldigt bra. Tillsammans med revisionsrapporten ger den oss underlag för det fortsatta förändringsarbetet. Den visar att förändringar sker och är ett bra kvitto på att vi är på rätt väg, säger Håkan Sundkvist, tillförordnad förvaltningschef på Intraservice, till SVT

Behöver tydliggöras

I rapporten framgår bland annat att nämndens uppdrag och gränssnittet mot andra nämnder behöver tydliggöras, det behövs utarbetas och implementeras ett eget ledningssystem via ett särskilt prioriterat projekt med säkerställda resurser och projektledning.

Det framkommer även att revisionsbyrån BDO rekommenderar en etablering av ett ”systematiskt arbetssätt utifrån stadens PDCA med fokus på planering, prioritering och uppföljning”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritik mot Intraservice

Mer i ämnet