Miljöförvaltningen i Göteborg kommer omgående att göra en ansvarsutredning för att se hur kostnaderna för få bort de giftiga bottenlagren kan fördelas.
– De aktörer som verkar eller har verkat inom det aktuella området under de senaste 30 åren är alla seriösa företag. Vi förutsätter att de tar sitt miljöansvar även i det här fallet, säger Lena Andersson, vd på kommunala bolaget Älvstranden Utveckling som undersökt de TBT-förgiftade sedimenten.
Hur stora kostnaderna blir för att rena området är oklart.
– Det rör sig om stora belopp, men vi har inte tittat på någon exakt summa eftersom förutsättningarna är olika för olika företag, säger Lena Andersson.
Fortsatt varvsverksamhet möjligt
I april meddelades att den senaste ägaren, ett bolag i den internationella storkoncernen Damen, beslutat att lägga ned före detta Götaverken som under olika tidsperioder varit ett av de största varven i världen. En likvidator är tillsatt.
Enligt Lena Andersson finns intressenter som är beredda att på nytt bedriva varvsverksamhet i området.
– Därför var det viktigt att få den här undersökningen gjord. Nu vet vi att fortsatt varvsverksamhet är möjlig.
Fakta: TBT
Tributyltenn (TNT) användes under många år som substans i båtbottenfärg för att förhindra påväxt av bland annat alger och havstulpaner.
Sedan kraftiga miljöeffekter påvisats infördes förbud i Sverige att använda TBT på båtar under 25 meters längd.
Förbudet utökades 1993 till att gälla alla fartyg oberoende av längd.
EU har sedan 2003 förbjudit användningen av TBT-färger på alla båtar och fartyg registrerade i medlemsländer.
Källa: Havs- och vattenmyndigheten (TT)