Intresset för att handla kläder second hand växer. I Vänersborg har Linda Calderon just flyttat sin butik till tre gånger så stora lokaler.
Här lämnar kunder in sina kläder och får sedan del av vinsten när de säljs.
Men sedan en tid tillbaka finns här inga plagg som ursprungligen köpts av kinesiska klädjättarna Shein.
– Jag har hört så mycket den senaste tiden om de här klädernas påverkan på bland annat miljön, så jag tyckte det kändes helt naturligt, säger Linda Calderon.
I januari avslöjade Aftonbladet hur kläder som returnerats fraktas över världen för att brännas i en öken i Chile, något som skapat en miljökatastrof.
En rapport från Greenpeace slår fast att många av plaggen från Shein innehåller skadliga kemikalier långt över EU:s gränsvärde.
Stora second hand-kedjor tar ställning
Second hand-jätten Erikshjälpen har beslutat att inte sälja kläder från Shein och hänvisar till att de inte kan säkerställa att produkterna håller europeisk standard för innehåll och arbetsförhållanden.
Röda korset rekommenderar sina lokala butiker att ta emot Sheinprodukter, men hantera dem som avfall.
Lina Claderon upplyser de som lämnar in kläder om att de inte kommer att få någon ersättning tillbaka för käder från Shein. Väljer de att ändå lämna in dem sorteras de som defekta och säljs för 25 kronor.
– Jag talar om för kunden hur jag tänker runt Shein, säger hon. Sedan är det upp till dem att ta ställning. Det är en markering.
Egna tester av produkternas säkerhet
Shein skriver i ett mail till SVT Nyheter väst att de är medvetna om kritiken från organisationerna, men att man arbetar med produktsäkerheten kontinuerligt.
”Vi genomför tester för att säkerställa att våra produkter uppfyller våra kvalitetsstandarder genom att samarbeta med några av världens främsta globala testbyråer. Under 2024 genomförde vi mer än 2 miljoner produktsäkerhetstester.”
Vad gäller företagets miljöpåverkan skriver de att affärsmodellen grundades med målet att minska avfall före konsumtion. Varje plagg tillverkas först i liten upplaga och tillverkningen skalas bara upp när man ser verklig konsumentefterfrågan.
– Vi kan påverka vad vi säljer, säger Linda Calderon. Vi som butiksägare kan göra det och vi vill inte ta emot dom kläderna.