Hör Felix Müntzing berätta mer om framtiden för glassen i klippet ovan.
Glassen ”Sitting bull” börjades säljas 1983 och är en storsäljare för det klassiska glassföretaget från Göteborg. Men namnet och paketeringen på glassen får nu kritik.
Flera reaktioner
Sitting Bull var under mitten av 1800-talet ledare för hunkpapa-siouxerna, en nordamerikansk ursprungsbefolkning. Triumf kritiseras nu för användandet av stereotypa bilder. Enligt företaget har de fått flera reaktioner via sin kundtjänst och i sociala medier.
– Tiderna förändras. Vi behöver göra en ny bedömning gällande varumärket och utseendet och allt som hör till produkten, säger Felix Müntzing.
Kommer ni att ta bort glassen?
– Det är lite tidigt att ställa den frågan nu men det är mycket möjligt att vi kommer till den slutsatsen. Nu funderar vi på alla möjliga scenarion. Ta bort den är ett alternativ, byta namn är ett alternativ. Vi får göra en ordentlig utredning. Det är en klassiker i vårt sortiment och den är väldigt folkkär så det är inte ett helt enkelt beslut, säger Felix Müntzing.