Lars-Olof Axelsson har kört turer över nya Svinesundsbron sedan den togs i bruk 2005. Det är i dag den största landpassagen mellan Sverige och Norge.
Hans säger att kötiderna in i Sverige från Norge stadigt förvärrats och att det till stor del har med Tullverkets hantering att göra.
– Det var enklare förut, men de sista tre-fyra åren har det blivit värre. Sedan har trafiken ökat och det har inte hängt med.
Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag bekräftar bilden. Konsekvenser de ser är att deras medlemmar väljer bort Norgekörningar, tar omvägar genom andra gränspassager eller efter leverans kör hem utan last, för att inte behöva stanna i tullen.
Tullverket: Inte optimalt
Tullverket känner till problematiken och planerar åtgärder under året för att förbättra situationen.
– Det är klart att det inte är optimalt. Vi gör vad vi kan för att det ska bli en så smidig gränspassage som möjligt. Sedan får man ha i åtanke att det här är en yttre gräns mot tredje land och vi är ålagda att göra en del kontroller i det här varuflödet. Så vi kommer aldrig kunna minimera köerna helt, säger Henrik Sjökvist, tf biträdande chef på Tullverkets kontrollavdelning.