Hans röst – snart ett minne blott

Uppdaterad
Publicerad

Till vardags är han både sjukgymnast och komiker, men han är också tusentals människors röst i vardagen. För han är nämligen ”rösten” i högtalarna på spårvagnarna och bussarna i Göteborgsområdet sedan sju år tillbaka. Men inom kort ska hans röst bytas ut.

I snart sju år har passagerare på bussar, färjor och spårvagnar i centrala Göteborg med omnejd hört Martin Krantz röst i högtalarna när han ropat ut hållplatserna. Men nu ska hans röst ersättas med en konstgjord kvinnlig röst i stället, vilket innebär att tusentals ljudfiler ska bytas ut.

– Det kommer att kännas som ett litet styng i hjärtat när det byts ut, men samtidigt så måste ju allting ha sin gilla gång också, säger Martin Krantz till SVT Nyheter Väst när vi sitter i en av Göteborgs spårvagnar.

LÄS MER: Här är Västtrafiks nya röst

Inom ett dygn

Enligt Västtrafik är orsaken till bytet att det blir lättare att göra förändringar, som att byta ut namn på hållplatser eller om det uppstår några andra felaktigheter. Med den nya syntetiska rösten kan ändringar göras inom ett dygn. Tidigare var Martin Krantz tvungen att bege sig till en särskild studio i Gävle för att läsa om ifall någonting hade ändrats eller blivit fel.

– Inläsningar har jag gjort kontinuerligt fram till april och omkring fyra gånger per år. Med alla olika meningar, siffror och hållplatser så är det flera tusen saker som ska läsas in. Dessutom blir det en massa omtagningar på de hållplatser som är krångligare att uttala, säger Martin Krantz.

Han sätter sig bredvid en kille i spårvagnen och börjar härma sin egen röst som ljuder i högtalarna och berättar inlevelsefullt om hur olika han kan lägga betoningen på en enda mening.

”Det största man kan vara”

– Att vara rösten på spårvagnarna och bussarna är ju det största man kan vara ifall man vill vara en del av Göteborg liksom. Mina barn har fått inse att det är pappa som gör spårvagnsutropen, så det har varit jättestort och jättekul.

Att han gillar att vara den så kallade hållplatsrösten går inte att ta miste på, men alla har inte varit lika positivt inställda till det.

– När jag precis hade blivit ”rösten” så bildades det två grupper på facebook. En som hette ”Vi som hatar den nya spårvagnsrösten” och en annan som undrade om den nya rösten tillhörde en kille eller en tjej, säger Martin Krantz med ett leende på läpparna.

LÄS MER: Västtrafik får en ny röst – utan dialekt

Hans mamma däremot blev lite orolig och försökte skydda honom genom att på olika sätt gömma facebookgrupperna för honom eftersom hon var rädd för att han skulle bli ledsen.

– Men jag har haft väldigt roligt åt det och i min andra karriär som ståupp-komiker har det bara varit guldmaterial för mig, säger Martin Krantz.

Ett bakgrundsljud

Vi hoppar av och byter till en annan spårvagn där han börjar prata med passageraren Jan-Olof Sandgren, och när han får höra vem som satt sig bredvid honom utbrister han:

– Det är som att träffa en kändis utan att man hade planerat det, det är som att träffa Fröken Ur ungefär.

Nu ska hans röst försvinna och ersättas med en syntetisk röst i stället, en utan dialekt, vad tycker du om det?

– Det är ju jättetråkigt absolut, jag kommer att sakna dig, säger Jan-Olof Sandgren till Martin Krantz.

Men är det inte roligt med lite förnyelse?

– Nä, för man hör om det är en maskin för det är lite nyanser som inte går fram. Man känner att det inte är en människa.

För spårvagnschauffören Ida Ekström spelar rösten i högtalarna inte så stor roll och hon har ingenting emot att den snart byts ut.

– Man tänker inte så mycket på den när man kör, det blir mest ett bakgrundsljud som allt annat, säger hon till SVT Nyheter Väst.

Vill du träffa spårvagnsrösten? Han är med här. Du kan väl dra någon hållplats Martin?

– Stannar vid Brunnsparken!

– Ja, haha! Den har man ju hört förut, säger Ida Ekström och vinkar glatt till oss när vi hoppar av och hon kör vidare mot just Brunnsparken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.