Sedan SVT publicerade nyheten om Carina Persson från Sävedalen vars bil började brinna mitt på motorvägen har mejlkorgen gått varm. En efter en hör oroliga BMW-ägare av sig. En del berättar att även deras bilar börjat brinna. Andra undrar om just deras bil- och årsmodell har samma fel.
En kvinna berättar att hon inte vet om hon ska undvika att köra i tunnlar med sin BMW. En man vet inte om hans bil i BMW 1-serien ingår bland bilarna som BMW upptäckt felet på. Och en rad personer skriver att de är besvikna på bemötandet från bilföretaget.
För BMW så ekar berättelserna från svenska bilägare väldigt bekant.
”Böjer våra huvuden”
I Sydkorea kom larmen om de brinnande motorerna redan för ett år sedan. Ett 40-tal BMW-bilar började inom loppet av åtta månader att brinna. Flera parkeringshus övervägde förbud mot BMW-bilar, och en brottsutredning startade. Den 6 augusti 2018 ställde sig BMW:s Sydkoreachef Kim Hyo-Joon på en scen och bugade sig i ursäkt.
”Vi böjer våra huvuden och ber om ursäkt för att ha orsakat oro och rädsla bland våra kunder, allmänheten och myndigheterna på grund av dessa bränder”, sa han på presskonferensen.
Inga TV-intervjuer
För mig som journalist är det uppenbart att nyheten om en rad brinnande bilar i Sverige berör många människor. Ändå har ingen hittills sett eller hört BMW svara på frågor i TV. Ett av världens största bilföretag vill inte ställa upp på någon inspelad intervju. Istället svarar informationschefen Peter Maier mejllades på alla frågor hittills.
”Bilägare kontaktas i den takt vår serviceorganisation kan ta emot dem och kontrollera och åtgärda eventuella problem som upptäcks. Just nu har vi dock brist på reservdelar”, skriver han bland annat.
Men det finns en fråga som SVT upprepade gånger har ställt till BMW – utan att få något svar.
Varför informerar inte BMW alla relevanta bilägare om felet som kan få deras bilar att börja brinna?
I Sverige handlar det om 35 000 bilägare. Många av dem vill ha svar.