När Sleimane Daher från Kungälv körde på E6 förra sommaren märkte han att det plötsligt inte gick att gasa. Han stannade bilen vid vägrenen och märkte att det kom rök från motorhuven.
– När jag skulle ta mig ut hade dörrarna gått i baklås. Jag var tvungen att sparka upp dörren för att ta mig ut, säger Sleimane Daher.
Elden tog sig snabbt och bilen stod snart i lågor.
– Jag hade precis lämnat av min familj. Det enda jag kunde tänka på efteråt var vad som skulle kunna ha hänt om familjen var med mig. Hade jag kunnat få ut dem också?
Sleimane Daher fick ersättning från sitt försäkringsbolag men tycker inte att BMW tog sitt ansvar.
– BMW tyckte att det var ett försäkringsärende och ville inte ens undersöka bilen, säger han.
Flera liknande fall
Familjen Andersson från Falkenberg var med om ett liknande händelseförlopp bara veckor tidigare på E6 söder om Hallandsåsen. Deras dieseldrivna BMW gick plötsligt inte att gasa med. De stannade och kort därefter brann bilen.
– Det vara bara att ta sig ut och rädda vad man kunde och ringa SOS så fort som möjligt. Något annat hann man knappt tänka, sa Daniel Andersson när SVT intervjuade honom efter händelsen.
”Luktade bränd plast”
Så sent som i torsdags inträffade en liknande händelse utanför Malmö. Ulf Sandberg, som bor i Budapest, var hemma och hälsade på sina familj och hade sin 14-åriga dotter med sig bilen när han märkte att motorn inte svarade.
– Jag stannade vid vägrenen och kände att det luktade bränd plast. Jag såg också att det kom rök under huven och när jag öppnade försiktigt såg jag att det brann duktigt, säger Ulf Sandberg.
De hade inga bekymmer att ta sig ur bilen och larmade 112.
Även i Ulf Sandströms fall handlar det om en dielseldriven BMW. Än så länge har han endast varit i kontakt med sitt försäkringsbolag och har inte kontaktat BMW eller återförsäljaren. Trots det inträffade verkar han ta det hela med ro.
– Ska man vara ärlig så var det inte jättedramatiskt. Vi tog oss ut och väntade på brandkåren. Det var bara materiella skador, säger han.
Brist på reservdelar enligt BMW
BMW har återkallat 1,6 miljoner bilar varav 35 000 i Sverige eftersom det finns dieseldrivna modeller där risken finns att bilen kan börja brinna.
Enligt företaget pågår en kampanj med att åtgärda bilarna. Det råder dock brist på reservdelar och kampanjen genomförs stegvis.
35 000 bilar i Sverige
BMW har beslutat att kontrollera de berörda fordonen, för att inspektera EGR-modulen och ersätta eventuellt felande komponenter. På den europeiska marknaden berör denna tekniska åtgärd EGR-modulen i BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5, X6.
BMW meddelar att företaget även kontrollerar motorer med liknande tekniskt utförande.