Med en passagerarkapacitet på drygt 300 platser och en maxhastighet på 70 km/h invigdes Västtrafiks nya spårvagn M34 på fredagen.
Den kallas även för superspårvagnen och är 12 meter längre än de gamla spårvagnarna, har USB-C uttag och är 120 kvadratmeter stor.
– Det är en milstolpe för Göteborgs spårvägar, säger Bijan Zainali (S) styrelseordförande Västtrafik.
Superspårvagnen gör entré
På söndag den 19 januari gör den sin riktiga premiär tur och till en början är det linje 11 och 5 som kommer att trafikeras av den långa vagnen. Framöver är tanken att samtliga spårvagnar ska ersättas av den nya modellen och 60 spårvagnar har köpts in.
Västtrafik menar på att de nya vagnarna ska kunna hantera fler resenärer utan att öka trängseln i staden och att de därför investerar i längre vagnar istället för fler.
Tagit bort hållplatser
För att ta in den nya modellen har man fått förbereda sig väl och en del justeringar har gjorts där bland annat hållplatser har tagits bort.
– Många resenärer har synpunkter på att resan tar för lång tid, för att minska resetiderna behöver vi titta på infrastrukturen och ta bort vissa hållplatser så att det sen kan gå fortare
Totala satsningen ligger på ungefär 2,5 miljarder.