Under år 2024 betalade Västtrafik ut rekordhög förseningsersättning som landade på närmare 27,5 miljoner kronor.
– Vi tycker att det är bra att resenärerna har möjlighet att få förseningsersättning när vi inte kan leverera tjänsten att man kommer i tid, säger Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik.
Förseningsersättning kan resenärer få utbetalt om resan blev mer än 20 minuter försenad.
Men SVT har även begärt ut statistik från Västtrafik för andra förseningar i kollektivtrafiken från de senaste åren som visar att ungefär var fjärde spårvagn och buss i regionen inte kommer i tid.
– Det är främst trafiksituationen som gör att vi blir sena, säger Roger Vahnberg.
Jobbar på att förbättra punktligheten
Västtrafiks statistik rör avgångar som är minst tre minuter sena eller mer än en minut tidiga. Siffrorna visar att var fjärde buss och mer än var fjärde spårvagn inte kommer i tid.
Sedan år 2021 har punktligheten för spårvagnarna minskat och gått från 79,6 till 71,3 procent och även bussarnas punktlighet visar en nedgång över tid.
Roger Vahnberg menar på att de kortare förseningarna sällan leder till stora konsekvenser i innerstaden eftersom trafiken går så pass tätt.
– Men vi jobbar på att förbättra punktligheten tillsammans med Göteborg och har identifierat ett par platser där vi behöver bättre framkomlighet.
Höjer biljettpriserna – 85 miljoner mer i kassan
Den 7 januari höjde Västtrafik sina biljettpriserna med i snitt tre procent och numera kostar en enkel vuxenbiljett i zon A 37 kronor.
Ökningen av biljettpriserna väntas ge bolaget uppemot 85 miljoner kronor mer i kassan.
– Prisjusteringen beslutas politiskt och ska spegla kostnadsutvecklingen i samhället. Hälften av kostnaderna täcks av biljettintäkterna och hälften av skattemedel, säger Roger Vahnberg.