En reporter med en mikrofon i handen står på en spårvagnshållplats med spårvagnar och bussar i bakgrunden. Framför personen visas två grafer som jämför förseningar av spårvagnar och bussar mellan 2021 och 2024.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör resenärernas tankar om de sena bussarna och vagnarna. Foto: Andreas Varas/SVT

Var fjärde buss med Västtrafik kommer inte i tid

Uppdaterad
Publicerad

Västtrafik höjer biljettpriserna och förseningsersättningarna når nya rekordnivåer. Samtidigt visar siffror som SVT begärt ut att var fjärde spårvagn eller buss inte kommer i tid.

Orsaken? Byggkaos och stadstrafik.

Hur är det med priser och punktlighet i kollektivtrafiken där du bor?

Anders • Många problem i kollektivtrafiken beror på upphandlingar där inkompetenta chefer och beslutsfattare dumpar avtalet och lägger orimligt låga anbud . Resultatet blir omöjliga turer för personalen i strävan att effektivisera, bristande underhåll av fordon, lönedumpningar som ger missnöjd personal utan glädje i jobbet, frånvaro av små glädjeämnen som kaffeautomat och fruktkorg är vanligt ... Allt i strävan för att entreprenören ska göra vinst och ge aktieutdelning till ägare osv.

Tack till alla som aktivt deltog i dagens diskussion om kollektivtrafik. Flera av sakerna som kommit upp i chatten är väl värda att titta på och kan dyka upp som nyheter på vår site framöver. Nu stänger vi för denna gång.

Chris • Åker ofta kollektivtrafik mellan träningar osv, mest spårvagn. Har ytterst sällan tyckt det varit problematiskt att varken ta sig fram eller problem med stora förseningar. Om jag vill försäkra mig att vara i tid tar jag bara vagnen som går innan.

Maria • Jag tog körkort för några år sedan. Sedan dess har jag ytterst sällan åkt kollektivt till jobbet. Bland annat för att jag slipper vänta nästan en halvtimme inne i Göteborg mellan byten. En annan anledning, så här års, är att så fort det kommer ett par mm snö blir bussarna här hemma ofta inställda. Sannolikheten för inställda bussar ökade i samband med att de gamla bussarna byttes ut mot eldrivna, ledade bussar.
En sak med priserna/biljetterna jag stör mig på är att det inte är säkert att jag kan ta mig till/från mina föräldrar på en biljett. Många turer sker sista bytet strax efter 180 minuter och jag får köpa en biljett till för att inte fuskåka.

Anonym • Arbetar också som bussförare och tycker ni borde passa på att granska bussförarnas arbetsvillkor. Alla problem som drabbar bussförarna soppas under mattan, tex iskalla bussar, otillräckliga raster, stress, start och slut av arbetsdagen på olika platser osv. Det är helt omöjligt att vara i tid pga vägarbeten, köer osv. Planeringen är hela tiden inne och klipper bort minuter där de kan.
Tyvärr är det bussförarna som får betala när de privata aktörerna som kör trafiken ständigt ska spara pengar. Jag är rädd när jag ska köra vissa bussar för de är i så dåligt skick, felanmälningar blir godkända utan att man genomför nödvändliga reparationer. Dagen efter är bussen i trafik som om inget har hänt.

Pendlare • I morse hittade inte busschauffören hur hen skulle köra för att komma till Nils Ericsonsterminalen. Det är stökigt i Göteborgstrafiken men dom borde väl få aktuella förutsättningar inför sitt arbetspass. (Jo, vi kom rätt till slut!)

Jesper • Ofta när busschaufförer ligger bakom i deras scheman så åker de rakt förbi en fastän man tydligt står där och väntar. Samtidigt blir många sura om man inte har hunnit köpa biljetten innan man ska gå på. Hur ska man göra? Köpa biljetten innan bussen har stannat trots risken att man bara blir nobbad?

Fredrick Olsson • I stort sett kaos över allt. Går ner hemifrån vid Mariaplan med 3 minuter till avgång, 2,5 minuters promenad till hållplatsen så står det 3 minuter till avgång. 3 minuter överlever man men inte så ofta. Att dom är försenade kan jag ibland köpa men att dom som förra vintern gick 4 minuter innan avsatt tid när det var -16 grader ute och då gick den från vagnhallen Majorna första turen. Känner ibland att Västtrafik och Göteborgs spårvägar är och borde vara något för uppdrag granskning. Har fått mail från dom som antyder att något inte stått helt rätt där med uppköp av de "gnissliga" vagnarna. Tack från en trött resenär med månadskort" Fredrick olsson

Anders • Håller med Lucas, själv kör jag spårvagn, sedan mer än 34 år...

Orsaker till förseningar på spårvagn liknar i mycket det som buss får stå ut med, lägg till ett spåret som sakta håller på och krackelera, bokstavligen, vi har mängder med platser där vi har nedsatt hastighet pga dåligt underhåll.
5, 10, 15 och 30 km/h, det kostar tid.

Men en sak som driver oss förare till vansinne är trafikljusen, både kollektivsignaler, dem med ett S, för stopp och vanliga trafiksignaler, vi kan på vissa ställen bli stående och vänta i 90+ sekunder för att komma förbi, oavsett om det finns annan trafik eller ej...
Inte ovanlig att trafiksignaler kostar oss 4-5 minuter per tur, lägg till att man då hamnar fel i den "planerade" turordningen.

Ja planeringen är väll också ett kapitel för sig, vissa linjer kan flera dubbel hållplatser med samma avgångstid, dvs, 5ans linje skall ga samma tid från 2 hållplatser, är ju orimligt, ligger du i tid i Brunnsparken, rullar exakt när du skall, då är du ca 30 sekunder sen till Lilla Bommen, det innan du ens öppnat dörrarna, lägg på minst 15 sekunder för att öppna, släppa av/på och stänga...

Lägg till gamla slitna spårvagnar, med mycket fel, vagnsbyten, inställda vagnar...

Lucas • Jag arbetar som bussförare och är helt medveten om de förseningar som sker i trafiken.

Det är lätt att skylla på vägarbeten och trafiken men dessvärre är det inte hela sanningen.

Det finns så mycket att säga men det går inte ta upp allt här.

Själv försöker jag hålla tiden, att mina passagerare ska känna sig trygga och lita på mig som förare, men det är lättare än sagt än gjort.

Jag mår också dåligt att folk måste vänta när min buss är försenad och måste betala överpris på en tjänst som inte uppfyller sin funktion.

Det är inte okej!

Av min erfarenhet förseningar beror av följande saker:
Urusel planering av körspecar av bussbolagen (är väldigt svårt att hålla tiden);

Defekta bussar (som sällan underhålls av bolagen);

Slarv hos många förare (ibland läser fel sina körspecar och ofta kör efter sin "egen" tidtabell);

Ibland har det hänt att någon förares slarv drar med sig andra förare som sköter sig och den skötsamma föraren blir också försenad.

Under mina åren som bussförare har jag märkt hur de som planerar och styr busstrafiken, nästan har inget koll hur det ska fungera.

Många av mina chefer och planerare har inte ens busskörkort.

Trots att jag kör åt Västtrafik, måste jag köpa Västtrafikkort som alla andra, medan i många andra städer, utanför Sverige får förare åka gratis med kollektivtrafiken till och ifrån jobbet.

Funderar faktiskt att lämna branschen helt och hållet.

Det går ju inte.

Jag uppfattar bussbolagen försöker bara hitta ett sätt att säkra sina vinster och allmänheten får notan!

Under år 2024 betalade Västtrafik ut rekordhög förseningsersättning som landade på närmare 27,5 miljoner kronor.

– Vi tycker att det är bra att resenärerna har möjlighet att få förseningsersättning när vi inte kan leverera tjänsten att man kommer i tid, säger Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik.

Förseningsersättning kan resenärer få utbetalt om resan blev mer än 20 minuter försenad.

Men SVT har även begärt ut statistik från Västtrafik för andra förseningar i kollektivtrafiken från de senaste åren som visar att ungefär var fjärde spårvagn och buss i regionen inte kommer i tid.

– Det är främst trafiksituationen som gör att vi blir sena, säger Roger Vahnberg.

Jobbar på att förbättra punktligheten

Västtrafiks statistik rör avgångar som är minst tre minuter sena eller mer än en minut tidiga. Siffrorna visar att var fjärde buss och mer än var fjärde spårvagn inte kommer i tid.

Sedan år 2021 har punktligheten för spårvagnarna minskat och gått från 79,6 till 71,3 procent och även bussarnas punktlighet visar en nedgång över tid.

Roger Vahnberg menar på att de kortare förseningarna sällan leder till stora konsekvenser i innerstaden eftersom trafiken går så pass tätt.

– Men vi jobbar på att förbättra punktligheten tillsammans med Göteborg och har identifierat ett par platser där vi behöver bättre framkomlighet.

Höjer biljettpriserna – 85 miljoner mer i kassan

Den 7 januari höjde Västtrafik sina biljettpriserna med i snitt tre procent och numera kostar en enkel vuxenbiljett i zon A 37 kronor.

Ökningen av biljettpriserna väntas ge bolaget uppemot 85 miljoner kronor mer i kassan.

– Prisjusteringen beslutas politiskt och ska spegla kostnadsutvecklingen i samhället. Hälften av kostnaderna täcks av biljettintäkterna och hälften av skattemedel, säger Roger Vahnberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet