Hur är det med priser och punktlighet i kollektivtrafiken där du bor?
Anna • Inslaget känns lite väl vinklat? Det framgår inte överhuvudtaget hur stora förseningar det rör sig om? Snackar vi timmar? Minuter ? Och hur står det sig mot resten av landet? Plus/minus fem minuter tycker jag man får räkna med i kollektivtrafiken. Det går ju inte snabbare med bil, men den jämförelsen görs inte heller?
Det framgår inte av den statistik vi tagit del av. Västtrafiks statistik rör avgångar som är minst tre minuter sena eller mer än en minut tidiga. Men läser man chatten här så är intrycket att åtminstone en del av förseningarna är ganska stora samt att det förekommer att turen ställs in helt.
Monika • Lite arrogant av VD:n att säga att man ska cykla eller gå, om man bara ska åka ett par hållplatser. Jag bor i Landala och har problem med ett ben. Det är verkligen inte att bara knata uppför alla backar. Man får ha respekt för äldre och andra som inte kan gå så mycket. Lägre pris för kort sträcka, tack!
Viktigt påpekande, Monika. Alla har inte full rörlighet.
Jonas • Gör om tidtabeller och synka avgångar mellan olika linjer som man gör i Stockholm, och att det skulle vara svårt att hålla tider pga annan trafik är bara skitsnack, varje gång en buss eller spårvagn kommer till en rödljus korsning har dom ju alltid företräde, i flera minuter dessutom som hindrar all annan trafik. Snyft historia från vice vd, skärpning!!
Leffe • Ofta problem med 6:an spårvagn som är försenad och vänder vid Nymånegatan går alltså inte till Kortedala.
Så man vet aldrig när man kommer hem.
Vid Nymånegatan får byta till 7:an eller 11:an som ofta är fullsatta.
Det fodras skärpning av Västtrafik för så här kan vi inte ha det !!!!!
Det var faktiskt en inte helt ovanlig företeelse redan på 1980-talet. Trist att läsa att det fortfarande är så.
Johan • Röd express är troligen den sämsta busslinjen för att komma i tid i centrala Göteborg, även om den går 9:onde min i rusningstrafik (om inte oftare) så är den alltid: (1) försenad (2) har otrevliga chafförer (3) åker förbi hållplatsen (4) missar nästintill alltid färjan från Lilla Varholmen till Hönö/björkö (5) bussen avgår tidigare än den borde i vissa fall (6) uteblivna turer enligt appen, men dyker upp iallafall när man gått från hållplatsen och missar då bussen (7) tajmar aldrig färjan på morgonen när man ska åka in till stan och åker ca 30 s innan färjan lagt till och gör att man får vänta på nästa buss även om appen sagt att det ska samköra och vänta in färja (8) chaufförer som vägrar åka från hållplats om inte alla visar giltig biljett (9) mycket kontrollanter ombord på dessa bussar som får andra att känna sig mindre trygga genom att vara stenhårda och oförskämda samt struntar i om appen inte fungerar, utan vill bara ge ut böter trotts att man har en biljett (10) mycket folk, fullsatta bussar i rusningstid, vilket skapar förseningar (11) chaufförer som inte öppnar dörren bak och gör att man inte kan stiga av trots tillsägelse (12) pussar som försvinner ut i tomma intet och aldrig dyker upp (13) extremt dåliga sittplatser, trasiga säten klotter osv. (14) vissa chaufförer gasar på och gör kraftiga inbromsningar, vilket gör att man knappt kan stå upp på bussen i rusningstrafik. Listan kan göras ännu längre men. detta är saker jag själv upplevt när jag åk med denna linje. Vet inte om någon mer delar min åsikt, dessutom vore det intressant om ni kunde göra ett reportage där ni åker som en vanlig resenär med alla bussar det klagas på, för att själva få se hur det faktiskt går till men, även dokumentera detta och visa upp för Västtrafik så att de får vatten på sin kvarn om att det görs flera fel varje dag.
Listan kan göras ännu längre men detta är saker jag upplevt
Bra idé, Johan. Vi tar med oss det.
Lovisa • Upplever att det också är olika beroende på vilket bussbolag som kör. Har pendlat till en ny arbetsplats nu i 1 ½ år. Åker samma tid varje morgon och får uppleva saker nästintill varje dag, likväl på hemresan med samma bussbolag där det brukar sluta med att en avgång nästan alltid är 20-30 minuter sen. Har varit med om busschaufförer som slängt av passagerare. Kört så fort att hållplatsvisaren inte hinner byta hållplats. Missat att stanna. Underhållit sina vänner som åker med. Kan skriva en roman känner jag om detta. Åker jag med ett annat bussbolag som kör från samma ort och byter till spårvagn för att ta mig hem är upplevelsen en helt annan. De kör bra, hälsar på en, står still tills de med barnvagn hunnit ställa sig eller äldre och rörelsehindrade hunnit sätta sig innan de kör. En helt annan upplevelse. Till och med varit med om att en av busschaufförerna för det bolaget bad om ursäkt för att han var 1 minut sen ( han hade plockat upp extra passagerare för att en annan buss hade fått tekniska problem). Det är sådan enorm skillnad. Väljer ibland det andra bolaget eller linjen bara för att få åka hem i lugn och ro fastän det tar längre tid.
Jösses, det låter som det skulle kunna bli en läsvärd roman.
Alex • Många bussar är ju dock försenade trots att de inte åker i områden med vägarbeten. I appen kan det till exempel stå att den kommer om ett x antal minuter för att sedan aldrig dyka upp. Hände mig en gång när jag väntade på 40 bussen så fick jag vänta 20 min på nästa istället
Bristen på snabb information om trafikomläggningar med mera genomsyrar verkligen kommentarerna i chatten.
Under år 2024 betalade Västtrafik ut rekordhög förseningsersättning som landade på närmare 27,5 miljoner kronor.
– Vi tycker att det är bra att resenärerna har möjlighet att få förseningsersättning när vi inte kan leverera tjänsten att man kommer i tid, säger Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik.
Förseningsersättning kan resenärer få utbetalt om resan blev mer än 20 minuter försenad.
Men SVT har även begärt ut statistik från Västtrafik för andra förseningar i kollektivtrafiken från de senaste åren som visar att ungefär var fjärde spårvagn och buss i regionen inte kommer i tid.
– Det är främst trafiksituationen som gör att vi blir sena, säger Roger Vahnberg.
Jobbar på att förbättra punktligheten
Västtrafiks statistik rör avgångar som är minst tre minuter sena eller mer än en minut tidiga. Siffrorna visar att var fjärde buss och mer än var fjärde spårvagn inte kommer i tid.
Sedan år 2021 har punktligheten för spårvagnarna minskat och gått från 79,6 till 71,3 procent och även bussarnas punktlighet visar en nedgång över tid.
Roger Vahnberg menar på att de kortare förseningarna sällan leder till stora konsekvenser i innerstaden eftersom trafiken går så pass tätt.
– Men vi jobbar på att förbättra punktligheten tillsammans med Göteborg och har identifierat ett par platser där vi behöver bättre framkomlighet.
Höjer biljettpriserna – 85 miljoner mer i kassan
Den 7 januari höjde Västtrafik sina biljettpriserna med i snitt tre procent och numera kostar en enkel vuxenbiljett i zon A 37 kronor.
Ökningen av biljettpriserna väntas ge bolaget uppemot 85 miljoner kronor mer i kassan.
– Prisjusteringen beslutas politiskt och ska spegla kostnadsutvecklingen i samhället. Hälften av kostnaderna täcks av biljettintäkterna och hälften av skattemedel, säger Roger Vahnberg.