En blå traktor med en lyftanordning framför en folkmassa som samlats på en torg. Bakgrunden visar både moderna och äldre byggnader samt flera flaggstänger med flaggor. Traktorn bär ett skylt som inte är tydligt synlig, och det är en klar himmel med några moln.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se när traktorer rullar in på Kungstorget i Lysekil för att protestera mot två skolnedläggningar i kommunen. Foto: Privat

Här intar traktorer torget i Lysekil i protest

Publicerad

Traktorer och flera hundra demonstranter slöt upp utanför Kungstorget i Lysekil för att protestera mot förslaget att lägga ned två skolor på glesbygden.

Under lördagen rullade flera traktorer i LRF:s regi in och anslöt till skolprotesten som ägde rum i Lysekil – ett stenkast från kommunhuset.

Som SVT Nyheter Väst tidigare har rapporterat protesterar föräldrar mot att Lysekils kommun har lagt fram ett förslag om att lägga ned både Bergs och Bro skola.

Orsaken är att kommunen behöver spara pengar, och att det går för få elever på landsortsskolorna. Men föräldrarna som demonstrerar menar att underlaget är otillräckligt för att ta ett sådant beslut.

I klippet ovan kan du se när traktorerna rullar in på torget.

En delad bild som består av två sektioner. Den vänstra sektionen visar en handskriven skylt med texten ”SLUTA SPARA PÅ VÅRA BARN” som sitter på en stolpe i ett dimmigt landskap. Den högra sektionen visar tre personer som står tillsammans utomhus, med en byggnad och träd i bakgrunden, klädda i olika kläder.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”För mig rimmar det illa att lägga ned en glesbygdsskola i i en glesbygdsdominerande kommun som Lysekil”, säger en av föräldrarna som protesterar. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.