Den är 12 meter längre än de vagnar som är längst i Göteborg idag och varje vagn tar 300 passagerare. Sammanlagt är 60 vagnar beställda från franska tillverkaren Alstom och leveransen ska vara klar i sin helhet i början av 2027. Men redan i december ska den första m34 vara klar för kollektivtrafik.
– Det här är ett stort steg framåt i vår satsning på att utveckla kollektivtrafiken i Göteborg, säger Lars Backström, vd på Västtrafik i ett pressmeddelande.
Italienska fiaskot ska inte upprepas
Den som bott i Göteborg ett tag minns att modellen m32, som köptes in mellan 2004-2013 kom med många problem. Fordonet var inte alls byggt för Göteborgs vägar och underhållskostnaderna skenade. Men några sådana risker ser man inte med den nya m34.
– Vi har kört m33 i ett antal år och upplever inte alls samma problematik med den som vi hade med m32, säger Linda Rudenwall, vd på Göteborgs spårvägar.
Är du orolig?
– Inte nåt, bara glad.