Till vänster: Nya spårvagnen m34. Till höger: vd på Göteborgs spårvägar Linda Rudenwall framför nya långa spårvagnen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På fredagen lastades den första av de 60 nya superlånga spårvagnar av som kommer trafikera Göteborg från och med december. Foto: Göteborgs spårvägar/SVT

Här lastas nya superlånga spårvagnen av i Göteborg

Publicerad

På fredagen lastades den första av de 60 beställda vagnarna av utanför vagnhallarna i Gårda. I december ska den 45 meter långa pjäsen, m34, vara redo för trafik i Göteborg.

– Otroligt glädjande, det är en milstolpe för oss i Göteborg, säger Linda Rudenwall, vd på Göteborgs spårvägar.

Den är 12 meter längre än de vagnar som är längst i Göteborg idag och varje vagn tar 300 passagerare. Sammanlagt är 60 vagnar beställda från franska tillverkaren Alstom och leveransen ska vara klar i sin helhet i början av 2027. Men redan i december ska den första m34 vara klar för kollektivtrafik.

– Det här är ett stort steg framåt i vår satsning på att utveckla kollektivtrafiken i Göteborg, säger Lars Backström, vd på Västtrafik i ett pressmeddelande.

Italienska fiaskot ska inte upprepas

Den som bott i Göteborg ett tag minns att modellen m32, som köptes in mellan 2004-2013 kom med många problem. Fordonet var inte alls byggt för Göteborgs vägar och underhållskostnaderna skenade. Men några sådana risker ser man inte med den nya m34.

– Vi har kört m33 i ett antal år och upplever inte alls samma problematik med den som vi hade med m32, säger Linda Rudenwall, vd på Göteborgs spårvägar.

Är du orolig?

– Inte nåt, bara glad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.