Tvådelad bild. Till vänster: kvinna poserar framför rosa snäckskal. Till höger: person framför moodboard.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Matilda Djerf senaste kampanj anklagas för plagiat. Foto: Djerf/SVT

Matilda Djerf anklagas för plagiat – kampanj ifrågasätts

Uppdaterad
Publicerad

Matilda Djerf, influencern och entreprenören från Borås, har råkat i blåsväder igen. Den senaste kampanjen för varumärket, Djerf Avenue, anklagas för plagiat.

I kampanjen, ses Djerf posera i ett rosa snäckskal mot en blå himmel. Men nu ifrågasätts verkets legitimitet. Detta sedan flera användare på nätet påpekat att det är en direkt kopia av en annan kampanj, skapad av den australienska stylisten Ashley Marco för Slip Silk Pillowcase.

Kritiken, som först uppmärksammades av Bloggbevakning, har fått stor uppmärksamhet på sociala medier, där både hyllningar och anklagelser om plagiat förekommer.

Matilda Djerf bemötte kritiken genom att beskriva Marcos verk som en inspirationskälla i en Instagram-story.

Så sent som i december fick Matilda Djerf hård kritik efter att Aftonbladet granskat arbetsmiljön på hennes företag. Flera anställda beskrev arbetsförhållandena som ”psykisk terror”.

SVT har sökt Djerf Avenue för en kommentar, som inte återkommit.

Är kampanjen ett plagiat? Döm själv i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.