Matilda Djerf är en av Sveriges största influencers med drygt tre miljoner Instagram-följare. Hon har hamnat på en av Forbes ”30 under 30”-listor och har rönt stora framgångar världen över.
2019 grundade hon klädmärket Djerf Avenue. Företaget omsätter många miljoner och stoltserar bland annat med rättvisa arbetsvillkor.
”En 'Djerf Avenue-värld' fylld av snällhet, inspiration och respekt”, beskriver Djerf själv företagets vision.
Aftonbladet har talat med elva anonyma tidigare eller nuvarande anställda på företaget som vittnar om motsatsen. Enligt de anställda förekommer utskällningar och rädsla så gott som dagligen på arbetsplatsen.
– Det är daglig bevittning av folk som blir mobbade, säger en anställd.
Har egen toalett
Enligt granskningen råder en favoriseringskultur på företaget. Bland annat har Matilda Djerf en egen toalett som bara hon själv och hennes ”favoritanställda” får använda.
När en annan anställd råkade använda toaletten behövde den skuras innan Djerf kunde använda den igen, skriver Aftonbladet.
Bristande inkludering
Djerf Avenue har gjort sig känt som ett inkluderande märke, där alla ska kunna handla oavsett storlek. Företaget använder sig regelbundet av plus-size modeller och säljer kläder upp till 4XL.
Vissa av de anställda menar att de idealen inte är genuina. En person berättar för Aftonbladet att Djerf själv uttryckt sig nedlåtande om en modell efter en fotografering.
– Hon sa att de (bilderna, reds. anm) måste tas om för att hon ser ”så jävla fet ut” i de kläderna.
Svaret: ”Mycket allvarligt”
Djerf Avenue vill inte ställa upp på en intervju utan återkommer per mail på SVT:s frågor.
Där skriver vd Rasmus Johansson, som även är Matilda Djerfs pojkvän, att han ”är uppriktigt ledsen över de brister som har funnits. Det här är en tydlig signal för oss att vi behöver göra mer, och jag är fast besluten att ta lärdom av detta för att skapa en starkare och mer stödjande organisation där våra medarbetare verkligen känner sig värderade.”