Statens haverikommission har samtalat med personalen på Ternvind. Foto: SVT

Haverikommissionen ombord på Ternvind

Uppdaterad
Publicerad

Nu har Statens haverikommission påbörjat sin utredning om vad som kan ha orsakat att tankfartyget Ternvind rammade Stena Jutlandica i helgen.

På måndagsförmiddagen var utredare ombord på Ternvind där hon ligger förtöjd i Halmstad.

– Vi har samtalat med personalen som var ombord och inspekterat skadorna på fartyget, säger Jörgen Zachau, utredare på Haverikommissionen till SVT Nyheter Väst.

Färjekollision utanför Göteborg

Han vill inte berätta eller spekulera om vad kan ha orsakat olyckan.

– Det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser. Vi har inte ens besökt Stena Jutlandica, det ska vi göra senare i dag, säger Jörgen Zachau.

Bedöms som allvarlig olycka

Haverikommisionen beslutade redan under söndagen att utreda olyckan. Den bedöms och utreds som en så kallad ”Very serious casuality”, vilket är den allvarligaste graden på Haverikommisionens skala för olyckor.

– Hur den bedöms bestäms av vårt regelverk, i det här fallet på grund av det var en så kraftig skada i skrovet och att den tog in vatten, säger Jörgen Zachau.

Enligt Jörgen Zachau är fartyg som Stena Jutlandica byggda för att klara kollisioner, även om det blir mycket stora krafter som vid det här tillfället. Bland annat är fartyget byggt med ett tiotal vattentäta sektioner.

– Fartyget är naturligtvis mer känsligt för kollision i sidan än i stäven, men samtidigt ska det klara två vattentäta sektioner utan att sjunka. Och det kan vi ju konstatera att fartyget klarat, säger Jörgen Zachau.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Färjekollision utanför Göteborg

Mer i ämnet