På måndagsförmiddagen var utredare ombord på Ternvind där hon ligger förtöjd i Halmstad.
– Vi har samtalat med personalen som var ombord och inspekterat skadorna på fartyget, säger Jörgen Zachau, utredare på Haverikommissionen till SVT Nyheter Väst.
Han vill inte berätta eller spekulera om vad kan ha orsakat olyckan.
– Det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser. Vi har inte ens besökt Stena Jutlandica, det ska vi göra senare i dag, säger Jörgen Zachau.
Bedöms som allvarlig olycka
Haverikommisionen beslutade redan under söndagen att utreda olyckan. Den bedöms och utreds som en så kallad ”Very serious casuality”, vilket är den allvarligaste graden på Haverikommisionens skala för olyckor.
– Hur den bedöms bestäms av vårt regelverk, i det här fallet på grund av det var en så kraftig skada i skrovet och att den tog in vatten, säger Jörgen Zachau.
Enligt Jörgen Zachau är fartyg som Stena Jutlandica byggda för att klara kollisioner, även om det blir mycket stora krafter som vid det här tillfället. Bland annat är fartyget byggt med ett tiotal vattentäta sektioner.
– Fartyget är naturligtvis mer känsligt för kollision i sidan än i stäven, men samtidigt ska det klara två vattentäta sektioner utan att sjunka. Och det kan vi ju konstatera att fartyget klarat, säger Jörgen Zachau.