Uppgifterna om problem med landningsbanan på flygplatsen i Säve stämmer – men den är billigare att åtgärda än vad Swedavia uppgett. Det säger experter till SVT NYheter Väst efter att vi fått ut den rapport om banan som tidigare hållits hemlig.
Den omtalade åtgärdsrapporten från Swedavia är tunn, bara sju sidor. Här listas förslag på förbättringar på dräneringssystem, hårdgjorda ytor och underbyggnad.
Och det viktigaste av allt, den innehåller Swedavias uppskattade kostnad för renoveringen av Säve flygplats – 259,5 miljoner kronor.
– Det finns väldigt mycket skador på banan, säger Mats Kindvall, enhetschef Swedavia.
Och att skicket på banan, taxibanor som rullbanor inte är det bästa, bekräftas av Håkan Carlsson, laboratoriechef på VTI och mannen som i november i fjol för Göteborg City Airports räkning lät utföra provbelastning och bärighetsklassificering av bansystemet.
– Resultaten visar på låg bärighet på i stort sett hela bansystemet men mest kritiskt är det där den tunga kommersiella trafiken går, säger Håkan Carlsson, laboratoriechef på VTI.
Av rapporten framgår att ett beslutat underhållsprogram inte följts.
– Det här är nog det sämsta skicket jag har sett på en bana i Sverige, säger Håkan Carlsson
Vad Swedavia gör i sin kalkyl är att man räknar på en omfattande renovering, kostnader för att omdränera marken, byta ut det mesta av asfaltlagren men också schakta bort en del av underlagren ner till en meters djup för att ersätta med nya förstärkningslager.
Sweadavia kalkylerar med att på utsatta ställen schakta bort en meter. Det gör inte Håkan Carlsson.
– På de mest utsatta ställen skulle krävas omfattande åtgärder och då är det 15 till 20 cm ny asfalt.
Kostnader på 50 inte 250 miljoner
Även Sture Westberg, tidigare flygsäkerhetsansvarig på Arlanda är inne på samma linje.
– Jag uppskattar kostnaderna totalt till 50 miljoner och Swedavia säger då 250 miljoner kronor, det är helt orealistiskt.
Vem har räknat på detta?
– Det har vi gjort, säger Mats Kindvall, enhetschef på Swedavia.
Har ni haft det ute på anbud?
– Nej.
Varför inte?
– Vi har timkostnader i de avtal vi har med entreprenörer, så har vi gjort en kostnadsuppskattning. Det finns ingen kalkyl utan det är en kostnadsuppskattning, säger Mats Kindvall.
Och det är alltså efter denna kostnadsuppskattning som Swedavia beslutat att lägga ner en flygplats.
Allt på pränt i en sjusidig åtgärdsrapport som saknar diarienummer, saknar underskrift av handläggare och ansvarig chef, en rapport som dessutom är daterad 17 december 2014. Det är en månad efter Swedavia gick ut med nedläggningsbeslutet som då baserades på kostnaden – 250 miljoner kronor.