När lågprisflyget försvann från Säve försvann också intäkterna och bolaget dränerades snabbt på pengar. Swedavia aktiverade då ett aktieägaravtal som var tvingande, det var bara priset som skulle bestämmas.
Ställd inför detta faktum fanns inte mycket för Business Region Göteborgs styrelse att göra än att sälja.
– Vi måste kunna förlita oss på att Swedavia med sin expertis kan göra den här bedömningen och då är det ju vårt arbete att se till att Swedavia som statligt företag nu tar ansvar för att man ser till att ordna till med samhällsflyg och privatflyg av den verksamheten som är där, säger Patrick Andersson som är vd på Business Region Göteborg.
För vad händer om Swedavia inte tar ansvar?
– Det vet vi inte, vi är ju inte där ännu utan min utgångspunkt är att man löser det, säger Patrick Andersson, vd på Business Region Göteborg.
En krona, tycker du att det är ett okej pris idag också?
–Ja, jag gör ingen annan bedömning, jag är trygg i det.
Men den ifrågasatta bärighetsundersökningen av landnings- och taxibanorna som ligger till grund för flytten av lågprisflyget från Säve till Landvetter, den undersökningen har inte ens Business Region Göteborgs styrelse fått se, inte ens inför försäljningen av kommuns ägarandel på 20 procent.
– Nej, säger Patrick Andersson.
Är inte det av intresse att se bärighetsrapportern?
– Swedavia har ju beslutat sig nu för att offentliggöra den vad jag har förstått, så då kommer vi lyssna till det, säger Patrick Andersson som är vd på Business Region Göteborg.