I Socialstyrelsens årliga undersökning får Ulricehamns kommuns hemtjänst framför allt goda betyg när det gäller bemötande och hänsyn till önskemål, samt att personalen kommer på avtalad tid och hinner utföra sina arbetsuppgifter.
– I början kom de lite olika tider, det var lite si och så med det, men nu är det mycket bättre med att hålla tiderna, säger 98-åriga Else-Britt Andersson som fick hjälp av dottern att svara på enkäten.
Nyckelfaktor – jobbar i team
Ulricehamn har liksom många andra kommuner svårt att rekrytera undersköterskor, speciellt till yttertätorterna där körkort är ett måste. Däremot stannar befintlig personal menar enhetschefen Jessica Rosell.
– Om man har stolt personal så sprider det sig. Har man väl kommit in i det här och förstår hur roligt det är att jobba med människor, då blir man kvar, säger hon.
Jessica Rosell ser flera tydliga nyckelfaktorer till att de lyckas med sitt uppdrag och att hemtjänstbrukarna är nöjda. Däribland att varje hemtjänstområde har lokala planerare som själva jobbar ute i verksamheten.
– Vi jobbar i team med olika professioner och hjälps åt. Jag upplever att personalen har inflytandet att kunna säga ”vi behöver mer tid hos Stina”, då försöker vi tillgodose det utifrån våra förutsättningar och då tror jag våra brukare blir nöjda – för de blir sedda, och även personalen.
Undersköterskan: Social samvaro
Minutstyrning kritiseras ofta – inte minst från fackligt håll, varför har ni det?
– Vi måste kunna fördela resurserna och planera verksamheten, och för mig är systemet ett sätt att kvalitetssäkra att brukarna får den vård de ska ha, säger Jessica Rosell.
Undersköterskan Andreas Petterson delar hennes uppfattning att det finns tid att göra det lilla extra under besöken.
– Man möter så många olika människor och får höra vitt skilda livshistorier från alla man hjälper. Den sociala samvaron, att man sitter en halvtimme och småpratar eller tar en promenad för att lära känna de man är hos är jätteviktigt, så man inte bara utför de sysslor man ska göra, säger han.
Vad är socialstyrelsens brukarundersökning?
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? är en återkommande rikstäckande enkätundersökning av äldre personers uppfattning om hemtjänsten och särskilda boenden.
I slutet av mars 2024 fick cirka 220 000 personer enkäten med posten. Av dem svarade drygt hälften.
Syftet med undersökningen är att ge äldre personer möjlighet att ge synpunkter på hur de uppfattar äldreomsorgen, samt att ansvariga i kommuner och i verksamheter ska få ett underlag som de kan använda för att utveckla omsorgen utifrån de äldres perspektiv.
Källa: Socialstyrelsen