Andreas Pettersson från Ulricehamsn hemtjänst tillsammans med brukaren Else-Britt Andersson.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se när hemtjänstpersonalen Andreas Pettersson besöker 98-åriga Else-Britt Andersson. ”Jag längtar efter att de ska komma”, säger hon. Foto: Cecilia Gustafsson/SVT

Hemtjänstens framgångsfaktor i Ulricehamn: ”Jobbar i team”

Publicerad

Hemtjänsten i Ulricehamns kommun har 95 procents nöjdhet bland brukarna, vilket är över både rikssnittet och regionen som helhet – trots att man använder sig av den ofta kritiserade ”minutstyrningen”.

– Vi ska ge tid och göra ett gott jobb där vi är. Visst behöver man ha tempo, men det går inte fortare för att man springer, säger Jessica Rosell, enhetschef på hemtjänsten i Ulricehamns kommun.

I Socialstyrelsens årliga undersökning får Ulricehamns kommuns hemtjänst framför allt goda betyg när det gäller bemötande och hänsyn till önskemål, samt att personalen kommer på avtalad tid och hinner utföra sina arbetsuppgifter.

– I början kom de lite olika tider, det var lite si och så med det, men nu är det mycket bättre med att hålla tiderna, säger 98-åriga Else-Britt Andersson som fick hjälp av dottern att svara på enkäten.

Nyckelfaktor – jobbar i team

Ulricehamn har liksom många andra kommuner svårt att rekrytera undersköterskor, speciellt till yttertätorterna där körkort är ett måste. Däremot stannar befintlig personal menar enhetschefen Jessica Rosell.

– Om man har stolt personal så sprider det sig. Har man väl kommit in i det här och förstår hur roligt det är att jobba med människor, då blir man kvar, säger hon.

Jessica Rosell ser flera tydliga nyckelfaktorer till att de lyckas med sitt uppdrag och att hemtjänstbrukarna är nöjda. Däribland att varje hemtjänstområde har lokala planerare som själva jobbar ute i verksamheten.

– Vi jobbar i team med olika professioner och hjälps åt. Jag upplever att personalen har inflytandet att kunna säga ”vi behöver mer tid hos Stina”, då försöker vi tillgodose det utifrån våra förutsättningar och då tror jag våra brukare blir nöjda – för de blir sedda, och även personalen.

Undersköterskan: Social samvaro

Minutstyrning kritiseras ofta – inte minst från fackligt håll, varför har ni det?

– Vi måste kunna fördela resurserna och planera verksamheten, och för mig är systemet ett sätt att kvalitetssäkra att brukarna får den vård de ska ha, säger Jessica Rosell.

Undersköterskan Andreas Petterson delar hennes uppfattning att det finns tid att göra det lilla extra under besöken.

– Man möter så många olika människor och får höra vitt skilda livshistorier från alla man hjälper. Den sociala samvaron, att man sitter en halvtimme och småpratar eller tar en promenad för att lära känna de man är hos är jätteviktigt, så man inte bara utför de sysslor man ska göra, säger han.

Vad är socialstyrelsens brukarundersökning?

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? är en återkommande rikstäckande enkätundersökning av äldre personers uppfattning om hemtjänsten och särskilda boenden.

I slutet av mars 2024 fick cirka 220 000 personer enkäten med posten. Av dem svarade drygt hälften.

Syftet med undersökningen är att ge äldre personer möjlighet att ge synpunkter på hur de uppfattar äldreomsorgen, samt att ansvariga i kommuner och i verksamheter ska få ett underlag som de kan använda för att utveckla omsorgen utifrån de äldres perspektiv.

Källa: Socialstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.