Två av dem – Ägglossningstester och graviditetstester är en tydlig markering om att det är dags att bli fler. Den nya Herrljungakondomen däremot är svårare att förstå – riskerar inte den att motverka sitt syfte?
Det är inom ramen för visionen Växtkraft 10 000 som de nya profilprodukterna har tagits fram. Målsättningen är att Herrljungas invånarantal ska öka från cirka 9400 till 10 000 år 2020.
– Våga, vilja, växa är ledorden som vi använder oss av – och då passar de nya produkterna väldigt bra, säger ordföranden i kommunstyrelsen Johnny Carlsson (c).
Vill växa med ansvar
På frågan om han är medveten om att en kondom riskerar att motverka satsningen på att bli fler säger han sig vara väl medveten om det. Kommunstyrelsens vice ordförande Christina Abrahamsson (m) förtydligar:
– Vi pratar om att växa med ansvar – och där menar vi att kondomen passar väl in – du tar ansvar genom att använda kondom till dess du är redo att bilda familj – när du är redo så är det dags att gå vidare med de andra produkterna.
”Lite konstigt”
Kampanjen lanserades på en företagsmässa i Herrljunga för några veckor sedan, och har således inte funnits på marknaden tillräckligt länge för att man ska ha hunnit notera någon effekt.
Niondeklassarna Rebecca Aspenäs och Viktor Andersson som passerar kommunhuset får varsitt paket av kommunalråden.
– Lite konstigt när man går förbi här att få kondomer och graviditetstest, konstaterar Rebecca. Jag tror inte att jag kommer att gå till mina kompisar och säga att dom ska gå till kommunhuset just nu.