Sedan båtägare började gå samman och vakta småbåtshamnarna sommartid har stölderna nästan helt upphört då. Istället är det under de mörkaste vintermånaderna som allra flest båtmotorer försvinner.
– Båtägarna har förvisso förändrat sina vanor men det har tjuvarna också, säger Thomas Andersson som är samordnare för polisens Båtsamverkan Väst och den som till sist får alla anmälningar om motorstölder längs västkusten på sitt bord.
– Tjuvarna letar till exempel efter större båtmotorer än för bara några år sedan och det gör att de behöver vara fler vid varje stöld. Det är inte ovanligt att vi hittar fem-sex stycken på en brottsplats, säger han.
Dubblering mot förra året
Längs Bohuskusten har stölder redan anmälts från ett trettiotal orter i år, sammanlagt runt 90 stycken och mer än dubbelt så många som vid den här tiden i fjol.
Och då brukar ändå den stora vågen anmälningar komma in runt påsk, när många sommarboende tittar till sin båt för första gången på säsongen.
Hittas i gränskontroller
De allra flesta stulna motorer förs omedelbart utomlands, men allt fler hittas och en del kan också återbördas till sin ägare.
– I dag har man införselkontroller inom EU och många gånger hittas motorerna redan vid första stoppet som ofta är vid färjeläget i Polen, säger Thomas Andersson. Därifrån har vi fått tillbaks många motorer som är stulna här på västkusten.
Nya rutiner på grund av stölderna
I Lysekil har motorstölderna blivit så vanliga att de också förändrat arbetssätten för dem som jobbar i branschen.
– Man tänker sig för hela tiden, säger Mikael Pettersson som är båthandlare. Vi sjösätter numera alltid samma dag som kunden kommer för att hämta båten. Ligger de i över natten vet man aldrig om bensindunken, eller hela motorn är borta på morgonen.