För snart ett par år sedan gav miljödomstolen i Vänersborg Göteborgs kommun rätt att bygga en ny bro över Göta älv med en segelfri höjd på 13 meter, jämfört med den nuvarande på 19,5 meter.
– Vi har känt att vi haft på fötterna hela vägen, och att det har gått troll i frågan , det känns oerhört skönt att överdomstolen slår fast att vi har haft rätt hela tiden, säger Johan Nyhus (S), kommunalråd i Göteborg.
Beslutet överklagades till den högre instansen Mark- och miljööverdomstolen av flera Vänerkommuner. De klagande kommunerna vill behålla den nuvarande höjden för sjöfartens skull. Men enligt Mark- och miljööverdomstolens beslut i dag får Göteborgs kommun rätt.
– Jag har respekt för deras intresse också , men vi har lyssnat in på deras krav och gjort en avvägning och hittat en hållbar kompromiss, förklarar Johan Nyhus.
Besvikelse i Vänersborg
En av de kommuner som har protesterat mot Göteborgs planer på en ny lägre bro över Göta Älv är Vänersborg. Där är man i dag besviken.
– Man hade ju hoppats in i det sista på ett annat beslut men jag är inte förvånad, frågan har gått för långt. Göteborg har ju i princip redan börjat bygga bostäder på den aktuella platsen, säger Marie Dahlin (S), kommunalråd Vänersborg.
Kommer ni att överklaga domen?
– Jag har inte hunnit ta ställning till det men jag tror inte att det gynnar någon att överklaga en gång till. Nu har man ju två gånger om från centralt håll talat om att det är viktigare med bostäder än med näring. Jag tycker också att det är viktigt med bostäder men jag förstår inte varför alla måste bo i Göteborg, säger Marie Dahlin.
– Det har gått igenom tre instanser, jag hoppas att de kommuner som drivit detta att de tar till sig domen och att de inte behöver driva det längre, menar Johan Nyhus.
Större påverkan
Enligt domen kommer den nya bron minnebära en större påverkan på sjöfarten jämfört med den gamla. Men domstolen menar samtidigt att sjöfarten inte skadas påtagligt om den samordnas med den övriga trafiken – som kollektivtrafiken över Göta Älv – genom ett trafikledningssystem.
Mark- och miljöverdomstolen vill inte låsa sig vid när och hur ofta bron ska öppnas utan vill skjuta upp frågan under en prövotid.
Domen som är på närmare hundra sidor slår fast att mark- och miljödomstolens dom med ett litet tillägg. Det rör sig om att Göteborgs kommun ska verka för att ett effektivt trafikledningssystem införs för Göta älv.
Enligt den plan kommunen arbetar efter ska den nya bron över Göta älv stå klar år 2020.
Överklagande av mark- och miljööverdomstolens beslut prövas av högsta domstolen och ska lämnas inom fyra veckor efter miljööverdomstolens dom, det vill säga senast den 1 juni.