Evalena Ljung-Kjellberg vill inte att järnvägen dras genom Benareby. Foto: SVT

Järnvägen kan gå rakt igenom Benareby: ”Skulle förinta hela vår by”

Uppdaterad
Publicerad

Hon kallar det för paradiset på jorden. Men nu är paradiset hotat. Planerna på att dra den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås genom den lilla byn Benareby upprör.

– Det skulle förinta hela vår by, säger Evalena Ljung-Kjellberg.

Det är många som haft synpunkter på den nya planerade järnvägen mellan Göteborg och Borås. Trafikverket har totalt fått in cirka 3 000 synpunkter från de som berörs av förändringen. Det som allmänhet och myndigheter fått tycka till om handlar om olika förslag på korridorer (järnvägar) och stationslägen.

Evalena Ljung-Kjellberg bor i Benareby i Härryda kommun. Två av de korridorer som Trafikverket studerat går genom Benareby. Vilket skapat oro på orten.

I klippet ovan kan du höra mer om oron och hur Trafikverket ser på den.

Frågan om en ny järnväg mellan Borås och Göteborg har diskuterats länge. 2019 tog Trafikverket en omstart på frågan.

Sara Distner. Foto: SVT

– Det är en efterfrågad järnväg. Den järnväg som finns i dag räcker inte till. Det blir också en del av de nya stambanorna som ska knyta Stockholm, Malmö och Göteborg närmare varandra, säger Sara Distner, programchef för Projekt Göteborg-Borås på Trafikverket.

Fråga för regeringen

Just nu är Trafikverket i en fas där de samlar in kunskap och fakta för korridorerna. Till nästa samråd i vår kommer Trafikverket att rangordna de olika alternativen. Slutligen hamnar frågan om järnvägens dragning hos regeringen.

– Trafikverket rekommenderar vilken korridor man ska gå vidare med. Men det blir ett politiskt beslut. säger Sara Distner.

Järnvägen mellan Göteborg och Borås

• Tanken är att järnvägen ska bli en dubbelspårig järnväg mellan Västsveriges två största städer. Målet är minska restiden mellan Göteborg och Borås och öka antalet tåg. Järnvägen är tänkt att byggas för en hastighet på 250 kilometer i timmen och är tänkt att trafikeras med både höghastighetståg och snabba regionaltåg.

• Kostnaden för järnvägen är 33 miljarder. Tänkt byggstart är 2025-2027.

• På sträckan ska det ingå en station vid Landvetter flygplats.

• Järnvägen är tänkt att bli en del av en ny planerad stambana mellan Göteborg och Stockholm.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.