Mannen i andra änden uppgav att han ringde från Nordea för att berätta att John, 50 år, blivit skimmad.
– Någon skulle ha använt mina kort och köpt elektronik för stora summor, berättar John Howard.
Den falske bankmannen sa att John Howard nu behövde legitimera sig med Bank-ID för att få hjälp att lösa situationen.
– När jag sa att jag inte hade mitt Bank-ID tillgängligt så blev han otrevlig och slängde till sist på luren, berättar John Howard.
Använde Nordeas rätta telefonnummer
John Howard kände att något inte stod rätt till och testade att ringa tillbaka igen till samma nummer – och hamnade då i Nordeas växel.
Där fick han veta att han inte var den första att drabbas av telefonbedragare som utgett sig att ringa från Nordea.
Men telefonnumret stämde alltså – det var Nordeas nummer?
– Ja, det var det som var så sjukt. Det såg ut som att det var Nordea som ringde och när det står det så tror man ju att det är banken som ringer. Det är förjävligt.