Hör tre frågor om influencers påverkan på valet i klippet.
Jonas Fagerström har närmare en halv miljon följare på instagram och tillhör humorgruppen JLC från Göteborg. Gruppen är en av Sveriges mest inflytelserika i sociala medier och har under de senaste fem åren legat i topp fem över Medieakademins lista över mäktigast i sociala medier.
I ett klipp på Jonas Fagerströms instagram syns han och Moderaternas partiledare Ulf Kristersson umgås i likadana kläder till tonerna av låten ”Jag är din bäste vän”. Bakgrunden till videon är att de fått kommentarer om hur lika de är.
”Väldigt ovanligt”
Emanuel Karlsten som är journalist och sociala medier-expert, boende i Göteborg, säger att klippet är kampanjartat och att det är väldigt ovanligt att så stora influencers tar ställning inför val.
– Det är väldigt ovanligt. Förra valrörelsen hände det med Isabella Löwengrip, tidigare känd som ”Blondinbella”, hon lånade ut sitt stora konto till Annie Lööf. Bianca Ingrosso intervjuade Annie Lööf just och rekommenderade sen sina följare att rösta på Annie Lööf och centerpartiet.
Om man har en stor plattform med många följare, har man inte då rätt att dela med sig av sina värderingar och vilket parti man ska rösta på?
– Det är inget fel i det alls. Det som gör att många kanske inte tagit sig den rätten ära att man förstår hur mycket man påverkar och att man själv inte känner sig tillräckligt insatt för att ta det beslutet, säger Emanuel Karlsten.
Jonas Fagerström: Menat som en rolig grej
Jonas Fagerström vill inte medverka i en intervju men säger till SVT Nyheter Väst att klippet var menat som en rolig grej och inte menat att uppmuntra följarna att rösta på ett visst parti.
Enligt Moderaterna var filmen inget betalt samarbete. I ett mejl till SVT svarar Siri Steijer, pressekreterare för Moderaterna: ”Filmen med Fagerström var bara en rolig grej för att de är lika.”