– Vi har tydliga indikationer på att en lucka eller luckgivare på bussen inte har fungerat som det ska, säger Keolis kommunikationsdirektör Karin Nilsson Malmén.
I fredags fick hon besked om att det kan dröja ”nån vecka till” innan analysen av bussens databox är klar. Först då vet man med säkerhet vad som orsakade motorstoppet.
Felrapporter berättar
Men de felrapporter SVT Nyheter Väst fått tillgång till bekräftar bussbolagets egen hypotes. Bussen var flera gånger inne på verkstad för att åtgärda ett glapp i en av luckorna. Om en lucka öppnas stängs motorn av och går inte att starta igen. Den glappande luckan hade bara åtgärdats provisoriskt.
Säkerheten främst
Källor har till SVT Nyheter Väst hävdar att Keolis ”till varje pris” måste få ut bussarna i trafik snabbt för att inte drabbas av vite från Västtrafik. Men Karin Nilsson Malmén säger att bolaget lever upp till sin devis ”Vi sätter säkerheten främst”.
– Och vi ska leverera. Men märker vi att säkerheten inte är fullgod får vi backa.
Kommunikationsdirektören betonar att flera utredningar pågår och vill inte föregripa resultaten. Men hon medger att det mesta hittills pekar åt ett och samma håll: Den glappande luckan.
– Vi behöver titta på vad som hänt, vad som brustit, varför vi inte reagerat på indikationer och i sådana fall vad vi behöver göra för att vi ska reagera på den här typen av indikationer i framtiden, säger hon.