Den 8 mars krashade ett tåg in i en gasbuss på Hisingen i Göteborg. Nu kan SVT Nyheter Väst berätta vad som troligen är orsaken bakom olyckan. Foto: SVT

Här är troliga orsaken till bussolyckan på Hisingen – bussbolaget Keolis kände till felet

Uppdaterad
Publicerad

Smällen var våldsam när ett tåg körde rakt in i en buss som fått motorstopp mitt på spåret på Hisingen.

Nu kan SVT Nyheter Väst avslöja att bussen hade ett fel som bussbolaget visste kunde leda till plötsligt motorstopp.

Felet lagades provisoriskt – sedan skickades bussen ut i trafik igen.

Den 8 mars fick en buss på väg från depån plötsligt motorstopp på sämsta möjliga plats – mitt på en järnvägsövergång på Hisingen i Göteborg. En kort stund senare körde ett tåg i hög fart in i bussen. Endast lyckliga omständigheter gjorde att ingen skadades allvarligt.  

Olyckan har förklarats med att korsningen är farlig. Men nu kan SVT Nyheter Väst avslöja en, enligt bussbolaget Keolis, trolig orsak till varför bussen fick motorstopp.

Säkerhetssystem stänger av motorn

Olycksbussen har ett system för att säkerställa att bussens luckor (till exempel luckan för gastankning) är stängda. Om en lucka öppnas när bussen står stilla eller krypkör stänger säkerhetssystemet av motorn. Denna går inte att starta igen förrän felet är åtgärdat. 

SVT har tagit del av felrapporter som visar att olycksbussen vid flera tillfällen varit på verkstad för reparation av en frontlucka som glappade. (Se faktaruta). Felet lagades, men bara provisoriskt.

I en felrapport den 4 mars skriver bussbolaget:  “Stora luckan fram felaktig funktion, justerat. Lucklåsen bör bytas, lagat provisoriskt. Brist på personal.”

Fyra dagar senare är olyckan ett faktum.

– Om det är glapp i en lucka förstår du vad som kan hända om man kör över ett gupp eller ett järnvägsspår, säger en bussförare.

Tydliga indikationer

Henrik Cederqvist, trafikområdeschef för Keolis Syd, skriver på bolagets intranät: ”Att bussen inte gick att köra efter stopp och blev stående är olyckligt. Vi har tydliga indikationer på att det har att göra med en lucka eller en luckgivare på bussen.”

Att det handlade om en gasbuss är enligt honom irrelevant.

Keolis betonar att utredningarna är långtifrån klara, men medger att det mesta tyder på att det var bussens eget säkerhetssystem som ledde till olyckan.

– Vi måste lära oss av misstagen och titta än mer på rutinerna i vår verkstad, säger kommunikationsdirektör Karin Nilsson Malmén.

Olycksbussen på verkstad flera gånger för samma fel

I Keolis system för felrapporter hittar vi bland annat följande

2 mars: ”front nertill metallbit intryckt” (Nya delar beställs)

4 mars: ”Indikerar lucka öppen, buss startar inte. (...) ”Höger lucka fram ej kontakt”

4 mars: “Stora luckan fram felaktig funktion, justerat. Lucklåsen bör bytas, lagat provisoriskt. Brist på personal.”

4 mars: ”Framlucka stängs inte” (sägs vara åtgärdat 5 mars)

4 mars: ”Går inte stänga av frontluckan” (föraren fick annan buss)

8 mars: ”F säger att han har fått stopp på järnvägsspåret” (bussföraren slår larm precis före olyckan).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.