15 minuter till Göteborg, 20 minuter till Borås och 45 minuter till Jönköping. Med en central tågstation på den planerade höghastighetsbanan öppnas nya pendlingsmöjligheter i Mölnlycke.
– Idag har vi inte så bra järnvägsförbindelser. Det kommer vi att få nu, säger kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M).
”Mycket pengar”
Förhandlingen om en station i Mölnlycke är över. På tisdagen skakade Härrydas kommunalråd hand med Sverigeförhandlarna. Överenskommelsen gäller en ny central tågstation i Mölnlycke i ungefär samma läge som den nuvarande.
– Vi har säkrat stationsläget i Mölnlycke på en ny stambana. Det är oerhört viktigt, säger Per Vorberg.
För att få en station förbinder sig Härryda kommun att bygga 2 950 bostäder samt att vara med att finansiera järnvägen med 90 miljoner kronor.
– 90 miljoner kronor är mycket pengar, men vi tror att exploateringarna och nyttorna kommer att kunna ta de kostnaderna, säger Per Vorberg.
Sex kommuner kvar
Järnvägen är tänkt att finansieras främst genom statliga lån, men även genom de kommuner som får stationer. Under våren har Sverigeförhandlingen förhandlat med de utvalda kommunerna om medfinansiering och bostadsbyggande. Härryda kommun är tionde kommunen som når en överenskommelse. Sex kommuner återstår i förhandlingarna, bland annat Borås.
– Vi hoppas att vara klara innan vi går på semester, säger Catharina Håkansson Boman på Sverigeförhandlingen.
Efter att Sverigeförhandlingen avslutats blir höghastighetsjärnvägen en fråga för regering och riksdag.