I slutet av juli slog Skara Sommarland veckorekord med drygt 63 000 besökare. Och i värmen så samlades många kring badlandet. En handfull besökare anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Klagomålen handlar bland annat om att det varit för trångt i bassängerna och att vattnet var dåligt.
Efter att kommunen fått klagomål från besökare som menar att de blivit sjuka av badvattnet gjordes en tillsyn. Nu är kommunens rapport färdig.
”En svag punkt”
Och i kommunens rapport framkommer att Skara Sommarland saknar uppgifter om toppbelastning för de olika bassängerna, den tid då badet har flest antal badande. Det saknas även uppgifter om reningsanläggningarnas kapacitet, alltså max antal badande som reningsanläggningen klarar av per timme.
– Det är en svag punkt, säger kommunens miljöchef Christina Marmolin.
”Får aldrig finnas någon risk”
Nu kräver kommunen att Skara Sommarland tar fram dessa uppgifter. Enligt kommunen ska kapaciteten med marginal överskrida toppbelastningen.
– Det får aldrig finnas någon risk.
Det har också bestämts att Skara Sommarland ska utföra extra provtagningar av bassängvattnet på de dagar som badet har högt antal badande.
När SVT intervjuar Skara Sommarlands vd har han precis fått kommunens rapport.
– Det får vi givetvis titta på. Vi kommer att ta till och se förbättra möjligheterna för våra gäster här.
Vattnet var tjänligt
Kommunen påpekar också att antalet duschar är lågt. Och kommunen kräver att Skara Sommarland sätter upp skriftlig information till besökare om hygienrutiner innan badet som uppmaning till tvättning/dusch innan de går i bassängen.
Kommunen har tagit del av de prover som Skara Sommarland gjort under sommaren. De provresultat som kommunen tagit del av har alla visat på att vattnet varit ok.
– Det har varit tjänliga utan anmärkning.
Här kan du läsa en längre artikel där Skara Sommarland svara på kritiken.
Nedan kan du också se ett klipp med Skara sommarlands vd: