Det är ännu för tidigt att säga hur mycket handeln ökat i Uddevalla kommun efter att Ikea öppnade i maj i år i köpcentret Torp. Men varuhuschefen är nöjd , i alla fall med sommaren.
– Sammantaget har det fungerat jättebra och här har varit fullt av turister, många ända från Norge, säger Tomas Bolander, varuhuschef IKEA Uddevalla.
Men för att få Ikea och fastighetsbolaget IKano att välja just Uddevalla så plöjde kommunen ner 447 miljoner i bland annat anläggnings- och vägkostnader. Ikea och Ikano betalade sedan omkring 71 miljoner för den färdiga marken.
– Det är en mycket stor satsning och vad som är speciellt i det här fallet var att kommunen gick in och medfinansierade hela vägutbyggnaden, säger Leif Börjesson, kommundirektör i Uddevalla.
Omsättningen ökar
Han uppskattar att den totala satsningen inom Torp-området har gett cirka tusen nya anställda.
Att ett Ikea-varuhus kan vara skillnad mellan liv och död för en liten kommun det visar en ny undersökning som HUI, Handelns utredningsinstitut, gjort.
När Ikea kommer till byn så ökar antalet anställda inom sällanköpshandeln i kommunen med cirka 17 procent. Omsättningen inom sällanköpsvaruhandeln ökar med omkring 20 procent medan angränsade kommuner förlorar omkring 2 procent av sin omsättning.
– Vi kände trycket från Trollhättan, Strömstad och andra kommuner längs E6 och det gjorde det extra roligt att bli utvalda av Ikea, säger Leif Börjesson.
Men det är inte bara angränsade kommuner som tappar kunder utan även cityhandeln i gamla stadskärnan kan bli lidande. När Ikea etablerade sig i ett nytt köpcentrum i utkanten av Haparanda så tappade gamla centrum många kunder. Så är det även i Uddevalla.
För ett år sen fanns inga lediga lokaler i centrum. Idag finns sju stycken, flera på bästa affärslägen längs Kungsgatan och Drottninggatan.
Ann-Charlott Gustafsson, som är ordförande för Centrumhandlarna, är bekymrad över att kunderna sviker.
– Gör man så stora investeringar utanför stadskärnan så bör man göra motsvarande investeringar inne i stadskärnan för att den ska kunna hämta sig och återta den köpkraft som vi har tappat under många många år, menar hon.