Klicka på klippet ovan för att se Länsstyrelsens kritik och Trafikverkets svar kring hanteringen av överskottsmassor.
De senaste årens utveckling i Göteborg, med allt fler och större byggprojekt, har medfört ett ökat flöde av schaktmassor. Det vill säga massor bestående av jord, berg och lera som grävs upp från marken och behöver fraktas bort.
Ofta hamnar massorna i slutändan långt utanför Göteborgs gränser, vilket enligt Lotta Wiik, miljöhandläggare på Länsstyrelsen, bidragit till ett ökat hanteringsproblem för kommunerna.
– De behöver mycket stöd från oss, säger hon.
Ökning av olaglig dumpning
Flera av kranskommunerna vittnar också om att massorna dumpas på ställen där det inte finns något tillstånd.
– Länsstyrelsen har ingen statistik på det, utan det är kommunerna som har tillsyn. Men det förvånar mig inte. Om massorna inte hamnar på rätt ställen kan det drabba de som bor i närområdet och i förlängningen även miljön, säger hon och fortsätter:
– Det kostar pengar att lägga massor på deponi, där det finns ett särskilt tillstånd. Då är det billigare att ordna med egna lösningar.
Så det handlar om pengar?
– Ja.
Bristande lagstiftning
Att spåra var massorna kommer från är svårt. Och enligt Lotta Wiik gör lagstiftningen det omöjligt att ställa krav på byggentreprenörerna att ha full koll på var massorna hamnar.
Bland annat kritiserar hon Trafikverkets masshanteringsplan för Västlänken.
I Trafikverkets masshanteringsplan har de slutdestinationer för en del av massorna, men i andra fall finns bara så kallade mellanlagringsplatser. Var de massorna hamnar sedan kan inte Trafikverket med säkerhet säga.
– Nej, det vet vi inte. Samtidigt har vi inte det kravet på oss, utan vi har upphandlat mottagare som fått godkännande av Länsstyrelsen och där slutar vår tillsyn, säger Mira Andersson Ovuka, miljöansvarig för projektet Västlänken.
Otydligt ansvar
Hon menar alltså att det är Länsstyrelsen som bär ansvaret. Men enligt Lotta Wiik är det inte så enkelt.
– Tillsynen läggs inte bara på oss, utan även kommunerna och det är stora och komplexa ärenden och det är svårt att hinna med. Det vi har märkt med byggbranschen är att allt ska gå väldigt snabbt, och de trycker på väldigt mycket, säger Lotta Wiik.