Hur länge det kan dröja innan släckningsarbetet av det 177 meter långa fartyget avslutas kan Kustbevakningen fortfarande inte ge svar på. Samtidigt som tiden går så sliter arbetet både på personalen och materialet.
– Vi har kommit dithän att vi inser att något annat måste hände, det skulle teoretiskt kunna innebära att vi flyttar fartyget till en lugnare plats. Uthålligheten här ute är begränsad, det är ganska tuffa förhållanden och det skaver på både personalen och tekniken, säger Jonas Grevstad till SVT Nyheter Väst ombord på ett av Kustbevakningens fartyg.
Dyrt släckningsarbete
Släckningsarbetet har pågått i över tre dygn och förutom lasten som förstörts i branden har mängder av resurser använts i arbetet, resurser som kostar mycket pengar. Men enligt Kustbevakningen ska det här arbetet inte behöva kosta svenska skattebetalare.
– Initialt så är det Kustbevakningen och andra myndigheter som får betala, vi har startat en operation och i det finns det krispengar. Sen finns det ett redaransvar och ett försäkringsbolag som får ta ansvar för den här olyckan, säger Jonas Grevstad.
Fartyget har kontakt med en juristfirma i Sverige som i sin tur sköter kontakten med försäkringsbolaget i Tyskland enligt Kustbevakningen.
Målet är att fartyget ska kunna komma till hamn, vilket ägaren tillsammans med Transportstyrelsen och Kustbevakningen redan planerar för. När det kan komma att ske, och till vilken hamn, är ännu inte bestämt.