Brinnande fartyget på väg in mot Göteborgs hamn

Uppdaterad
Publicerad

Klockan sex på lördagsmorgonen klev två lotsar ombord på Almirante Storni för att ta fartyget till Göteborgs hamn. Detta efter att Transportstyrelsen godkänt bärgningsplanen för det eldhärjade fartyget.

Kustbevakningen säger att de kommer att följa fartyget hela vägen fram till kajplats 615 i Skandiahamnen och bidra med resurser tills arbetet med släckningen är avslutat.

Bärgningen påbörjades vid sextiden i morse, då fartyget lättade ankar från den plats utanför Vinga där hon legat sedan flera dygn.

Tidigare var beskedet att transporten skulle ske mycket långsamt och att Almirante Storni skulle anlända till hamnen först framåt lunch. Men tidsplanen har ändrats. Man tror nu att färden ska kunna ske i uppåt tio knops fart, och att fartyget kan lägga till någon gång mellan klockan tio och elva på förmiddagen. Almirante Storni kommer att gå för egen maskin, men assisterad av bogserbåtar för att garantera en säker färd.

Branden på bulkfartyget utanför Vinga

Rederiet som äger det brinnade fartyget har begärt nödhamn.

– Det är en process som föregås av förhandlingar och samtal som Transportstyrelsen äger. Vi leder en miljöräddningsoperation och bedömer att det inte är aktuellt att ligga kvar över helgen, säger Jonas Grevstad, Kustbevakningens chef i Göteborg.

Under transporten ska Kustbevakningen fortsätta att spruta vatten över virkeslasten ombord.

– Det värsta som kan hända, inom rimlighetens gränser, är att elden på något sätt tar sig. Men vår bedömning och riskanalyser säger att det är ganska orimlig utveckling, säger Fredrik Tyrén vid Kustbevakningen.

Brunnit i sex dagar

I flera dygn har fartyg från en rad myndigheter och andra aktörer kämpat med släckningsarbetet. Enligt Kustbevakningen krävs att fartyget bogseras till kaj och att virket ombord lastas av för att få bukt med elden.

– Vi har många civila bogserbåtar som har varit med från början och i deras värld är inte detta en komplicerad operation. Det som är komplicerat är att vi har en brand ombord som samtidigt måste kylas, säger Jonas Grevstad.

Ser du några risker?

– Vi kommer ha en minskad kylning av branden under transporten, det är väl den risken jag ser.

Förberedelser pågår

På Göteborgs hamn förbereder sig personal för att motta fartyget vid kajplats 615 i Skandiahamnen – en plats med ett tillräckligt djup för att kunna ta in Almirante Storni, som sticker tio meter under vattenytan, i hamn.

– Det är inte önskvärt att få in ett brinnande fartyg i en hamn, tvärtom vill man bli av med det. Men under omständigheterna så gör vi allt vad vi kan, säger Erik Waller, vice hamnkapten Göteborgs hamn, och fortsätter:

– Vi har varit i kontakt med bärgaren, där ingår att ta hand om lasten som är akter om brandhärden. Sedan kommer man successivt släcka branden.

Kommunal räddningsinsats

Den statliga miljöräddningsinsatsen till sjöss övergår nu till en kommunal räddningsinsats i hamn. Räddningstjänsten kommer att samordna sin insats med den planerade operationen på land. Räddningstjänsten har även en planering för den händelse att branden mot förmodan skulle sprida sig i fartyget.   

– Det är en komplicerad insats att planera eftersom vi inte riktigt vet förutsättningarna, men så är det alltid när det gäller räddningsinsatser, säger Per Nyqvist, vakthavande räddningschef Räddningstjänsten Storgöteborg.   

När fartyget är förtöjt vid kaj ska lasten lossas från fartyget, för att komma åt brandhärden på ett bättre sätt.

Fartygsbranden vid Vinga

Larmet om branden ombord på Almirante Storni kom vid 15-tiden lördagen den 4 december.

Fartyget är 177 meter långt och lastat med trävirke, både i lastrummen och på däck.

Almirante Storni ägs av det tyska rederiet NSC, men är registrerad i Liberia.

Fartyget var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten.

Besättningen på 17 personer finns kvar ombord, tillsammans med specialutbildade brandmän och representanter för Kustbevakningen.

Fartyget låg för ankar söder om Vinga utanför Göteborg, i närheten av fyren Trubaduren, innan bogseringen in till Göteborgs hamn påbörjades.

Kustbevakningen fartyg får nu assistans från två norska och ett fartyg inhyrt av rederiet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Branden på bulkfartyget utanför Vinga

Mer i ämnet