Branden ombord på det Liberiaflaggade bulkfartyget Almirante Storni bröt ut utanför ön Vinga i Göteborgs skärgård på lördagseftermiddagen. Enligt Kustbevakningen startade brandförloppet i trävirke som lastats på övre däck i fartygets för.
Ett protokoll som SVT har tagit del av visar att fartyget inspekterades av myndigheterna i Storbritannien så sent som för några veckor sedan. Totalt upptäcktes då tio brister, varav tre gällde brandsäkerheten.
Bland annat slog inspektörerna fast att personalen ombord var bristfälligt tränade i brandsäkerhet och att det förebyggande brandsäkerhetsarbetet inte var tillräckligt. Dessutom konstaterade de att fartygets uppbyggnad för att hindra bränder från att sprida sig mellan olika delar var bristande.
Sammanlagt lastades 42 000 kubikmeter trä på fartyget i Orrskärs hamn i Söderhamn. SVT har också pratat med driftschefen i hamnen som bland annat berättar att arbetet med att lasta fartyget drog ut på tiden på grund av att fartyget var i dåligt skick.
Inspektion väntar
Det tätt packade virket ombord på bulkfartyget gör att branden är svår att komma åt och på måndagsmorgonen var den fortfarande inte släckt.
– Vi har fortsatt med oförminskad kraft att spruta stora mängder vatten över det här brinnande fartyget, eller rättare sagt där lasten brinner, säger Mattias Lindblom, presstalesperson på Kustbevakningen.
I nuläget finns ingen misstanke om brott, enligt polisen. Samtidigt har man ännu inte kunnat komma tillräckligt nära för att skapa sig en uppfattning om hur branden startat.
Svenska Transportstyrelsen kommer så snart branden är släckt att inleda sin inspektion av fartyget.
I ett skriftligt svar till SVT dementerar det tyska rederiet NSC Holding att dom haft några brister och menar att all utrustning ombord är fullt fungerande.