Det är en lång följetong, historien om vraket Skytteren, som förliste utanför Måseskär år 1942. Det 172 meter långa fartyget innehåller uppemot en halv miljon liter olja. Olja som kontinuerligt läcker ut, droppe för droppe. Vraket är i dåligt skick efter de närmare 80 åren på havsbotten. Dessutom ligger det i direkt anslutning till en känslig skärgård, både vad gäller den marina miljön och strandområden.
– Det börjar nog bli dags nu. Det räknas inte som ett akut läckage, men den läcker små, små droppar. Det är en hel del fritidsfiskare som rör sig där ute, och de har ju sett olja emellanåt, säger Fredrik Lindgren som är utredare på Havs- och vattenmyndigheten.
Inte första dykningen
2018 gjorde myndigheten den första dykundersökningen av Skytteren. Då togs 27 000 bilder av vraket nere på havsbotten, för att få en översiktsbild av var i vraket oljan finns.
– Än så länge har vi inte haft tillräckligt med information. Men nu läggs den sista pusselbiten innan vi kan lägga ut den för tömning, säger Fredrik Lindgren.
Sanering kostar över 20 miljoner
Nu har Havs- och Vattenmyndigheten hittat olja på ungefär hälften av de platser som de hittills har kartlagt, till exempel i maskinrummet och i bränsletankar. Att tömma Skytteren på olja kommer enligt Fredrik Lindgren att kosta minst 20 miljoner kronor.
Så ni tror att Skytteren kan tömmas på olja under det kommande året?
– Det är verkligen ambitionen. Och det är ju under vår, sommar och tidig höst som väderförhållandena är bäst, säger Fredrik Lindgren.
Fakta fartygsvrak
Det 172 meter långa fartyget Skytteren sjönk 1 april 1942 vid Måseskär på västkusten i ett försök att föra ut krigsmaterial till de allierade. Det finns med på Sjöfartsverkets lista över miljöfarliga vrak i svenskt vatten. Enligt HaV:s miljöriskutvärdering ligger Skytteren som nummer ett på listan över de 30 mest miljöfarliga vraken.
Källa: Havs- och vattenmyndigheten