• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Saneringen av de mest akuta och miljöfarliga vraken kommer ta närmare tio år. Foto: SVT

Nu börjar saneringen av de miljöfarliga vraken

Publicerad

Runt Sveriges kuster ligger drygt 30 fartygsvrak som bedöms som akuta miljörisker. De närmaste veckorna påbörjas saneringen av en av dem – men det kommer att ta minst tio år att bli klar med alla.

De närmaste veckorna påbörjas saneringen av fartyget Thetis som sjönk 1985 utanför Kungshamn på västkusten. Hon ligger på cirka 30 meters djup och innehåller olja som riskerar att läcka ut.

Thetis är först ut att saneras men hon är inte ensam på havets botten. 3000 vrak längs våra kuster bedöms som möjliga miljörisker. Av dem ska 300 granskas närmare.

Christer Larsson, utredare Foto: SVT

– De flesta ligger utspridda från Strömstad och upp till norr om Stockholm, säger Christer Larsson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Stora utmaningar

De närmaste tio åren ska de 30 mest akuta vraken saneras, vilket främst betyder att olja i last och lager ska tas upp. I några fall kommer det att innebära särskilt stora utmaningar.

Ett exempel är fartyget Skytteren som ligger på 80 meters djup utanför Lysekil. Utanför östgötakusten och Gotland vilar fartyg på drygt 100 meters djup.

Miljöfarliga vrak runt kusterna

Den största risken är om fartygen är i så dålig kondition att de riskerar att brytas sönder när man borrar i dem.

– Då kan man montera ett ”tält” över fartyget för att samla upp eventuellt läckage. Vidare har man alltid en beredskap uppe på ytan med oljelänsor och absorberingsmedel.

Kan behövas extrapengar

Staten har anslagit 250 miljoner kronor under tio år för saneringen.

– Det räcker till mycket men inte till allt. Några fall kan bli så dyra att det behövs extrapengar, säger Christer Larsson.

Men eftersom kostnaderna för att sanera en oljeläcka snabbt kommer upp i 100 miljoner kronor menar han att det är väl investerade pengar.

Nya regler på gång

Från februari nästa år tvingas fartygsägare själva att ta ett större ansvar när skepp sjunker. Sverige har nämligen anslutit sig till den internationella vrakkonventionen.

Då blir fartygsägare skyldiga att ta bort vrak om de innebär en fara för sjösäkerhet eller miljö.

Fakta fartygsvrak:

  • Det finns runt 17 000 fartygsvrak runt Sveriges kuster. Många av dem är mycket gamla.
  • 3000 är potentiella miljörisker, varav drygt 30 bedöms som akuta. 300 ska undersökas noggrannare.
  • Staten har anslagit 250 miljoner kronor i 10 år för sanering. Havs- och vattenmyndigheten räknar med att klara av 2-3 vrak per år.
  • Havs- och vattenmyndighetens hemsida kan du se var vraken ligger.

Källa: Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.