Swedavias statistik visar att inte ens 4 900 passagerare reste via Landvetter under maj månad, vilket innebär en minskning med 99 procent jämfört med maj 2019. Och vändningen är långsam; ytterligare ett plan till Stockholm, tre flyg i veckan till Frankfurt... Ytterligare några linjer öppnas under juni. I slutet av månaden hoppas man kunna trafikera tio procent av de vanliga rutterna.
Långt kvar
Och först 2022-2023 kan trafiken vara tillbaka i mer normal omfattning, enligt prognoser från bland andra ACI, Airports Council International..
Varför först då?
– Det är en historiskt osäker tid. Det är inte bara för flygbolagen att lägga tillbaka linjerna och vara säkra på att efterfrågan finns, säger flygplatsdirektören Anna Strömwall och fortsätter:
- Ingen vet hur lång och djup krisen blir globalt eller hur flygmarknaden ser ut framöver. Ett par aktörer har gått i konkurs, andra ligger i rekonstruktion. Så det tar tid för marknaden att återhämta sig.
Permitteringar
Nästan samtliga Swedavias 350 anställda på flygplatsen har permitterats. Hur många som verkligen behöver sägas upp återstår att se.
– Just nu använder vi oss av korttidspermitteringar för att hålla nere kostnaderna. Hur många som eventuellt blir övertaliga kan jag inte säga nu, säger Anna Strömwall.
Den stora utbyggnaden av Landvetter flygplats ska slutföras. Om några veckor invigs en ny terminaldel. Det kan tyckas onödigt nu, men Anna Strömwall säger att det vore ännu dyrare att pausa eller sätta stopp. Och hon tror inte att de nya lokalerna kommer att ligga helt öde.
– Vi var trångbodda innan, så den nya terminaldelen ska delvis ta hand om det problemet. Vi befinner oss också i en situation med social distansering där det krävs mer yta för att minimera smittspridning, säger hon.
Butiker, restauranger med mera på flygplatsen är stängda nu, och personalen korttidspermitterad. Men förhoppningen är att alla ska kunna öppna på nytt så småningom. Swedavia har hjälpt till med både hyresnedsättningar och hyresuppskov.
– Det är väldigt viktigt för oss att ha tillräckligt attraktivt kommersiellt utbud för att möta efterfrågan från resenärerna, säger Anna Strömwall.
Så här såg det ut på Landvetters flygplats i påskas.