Högsta domstolen har tagit upp det uppmärksammade fallet som inträffade 2017 på en skola i Lidköpings kommun. En elev vägrade att flytta sig ur en soffa som blockerade vägen. Trots flera tillsägelser satt eleven kvar, varpå en lärare till slut lyfte bort honom med ett ”brottargrepp”. Eleven menar att lärarens grepp gjorde att han inte kunde andas och han fick ont i nacken.
Högsta domstolen anser att det grepp som läraren tog på eleven var kortvarigt och därmed inte kränkande.
Kräver 10 000 i ersättning
Eleven har neuropsykiatriska diagnoser och skolan hade därför skrivit en handlingsplan som beskrev att eleven skulle mötas av ett lågaffektivt bemötande. Men läraren kände inte till handlingsplanen.
Barn- och elevombudet menar att eleven skulle behandlats på annat sätt och kräver att skolans huvudman, Lidköpings kommun, ska betala 10 000 kronor i ersättning till eleven för kränkande behandling. Men både tingsrätt och hovrätt har dömt till lärarens fördel med motiveringen att ingripandet var befogat. En videosekvens visar att läraren grepp om pojken var ”helt kortvarigt och att det utfördes milt och lugnt”, skrev hovrätten och påpekade att läraren varit brottare.
Bakgrund som brottare
Läraren har en bakgrund inom brottning och menar att eleven inte lydde upprepande uppmaningar om att han skulle resa sig. Läraren hävdar att han inte använt något våld mot eleven utan att att det så kallade ”brottargreppet” var det naturliga sättet att få upp eleven från soffan.
Händelsen har väckt stor uppmärksamhet då det satt fokus på frågor om elevers och lärares rättigheter i skolmiljö.