När bogseringen kan ske är inte klart.
– Vi håller på att titta igenom alla papper och ska ha en konferens i morgon vid niotiden för att se om man har alla risker täckta. Sedan ska det här förberedas för beslut på Transportstyrelsen och hos Kustbevakningen så det hanteras i rätt ordning, säger Claes Hansson, tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen.
Stefan Strömberg, pressansvarig på Göteborgs hamn, säger till TT att det finns en plan för hur fartyget ska kunna tas emot.
– Det handlar om att vi ska kratta manegen för att räddningstjänsten och Kustbevakningen ska kunna göra sitt jobb i hamnen, och för att trafiken runt omkring ska kunna flyta med så lite störningar som möjligt, säger han.
Sedan i lördags har det brunnit i lasten på fartyget Almirante Storni som ligger utanför Vinga i Göteborgs skärgård. Nu har en förundersökning inletts om vad som kan ha orsakat branden.
Åklagare har beslutat om att hålla upplysningsvisa förhör ombord på Alimrante Storni. Alla 17 besättningsmän finns kvar på fartyget. Kustbevakningen biträder åklagaren.
Virke måste lyftas av
För att kunna släcka branden och komma åt med släckmedel, görs bedömningen att virket måste lyftas av.
– Detta är en kolmila, en jättekraftig glödbrand nere under lasten i trät, säger Jonas Grevstad, chef Kustbevakningen Göteborg.
Han anser därför att det bästa vore om fartyget flyttas till en kaj i Göteborgs hamn. Men det håller inte Elvir Dzanic, vd för Göteborgs hamn, med om.
– Vår bedömning är att det inte är det bästa alternativet, det förhöjer risken för vidare skador och i värsta fall explosioner av farligt gods, säger han.
Riskerar att sjunka
Han anser att det finns andra kajer som är bättre lämpade, som Varberg eller Uddevalla. Det håller inte Kustbevakningen med om.
– Alternativen är inte så många, jag ser inte vi ska börja bogsera fartyget till andra hamnar på Västkusten, med risken att bogsera omkring den här brandhärden till havs.
Är det inte ett alternativ att låta fartyget brinna upp till havs?
– Risken är då att vi får ett totalhaveri på fartyget och att det sjunker. Och även om vi tömmer ut olja som finns i fartyget kommer det finnas stora mängder kvar ändå, och då kommer vi få en stor miljöpåverkan om det skulle sjunka.